Strona główna » Publikacje » Wady i zalety kanałów reklamy online – SEO, Google ADS, Facebook, YouTube

Wady i zalety kanałów reklamy online – SEO, Google ADS, Facebook, YouTube

Znaczenie Internetu w działaniach biznesowych stale rośnie. Przekłada się to również na rosnące zainteresowanie korzystaniem z reklamy internetowej. Wybranie odpowiednich rodzajów reklamy internetowej pozwala przynosić oczekiwane korzyści dotyczące:

  • budowania rozpoznawalności firmy w przestrzeni internetowej
  • kreowania marki
  • zwiększania zainteresowania ofertą firmy

Wprawdzie reklama online nie jest tak kosztowna, jak wiele form tradycyjnej reklamy, ale podejmowanie niewłaściwych decyzji przy wyborze konkretnych rodzajów reklamy może generować niepotrzebne wydatki. Z tego powodu warto poznać różne typy reklamy, a także wady i zalety kanałów reklamowych.

Reklama online z wykorzystaniem platformy Google Ads

Google to największa platforma internetowa, do której należy między innymi wyszukiwarka Google, czy serwis YouTube. Z tego powodu program Google Ads jest jednym z najważniejszych elementów reklamy internetowej, który nie powinien być pomijany przez żadną firmę. Dotyczy to szczególnie firm oczekujących skutecznego docierania do odpowiednio dużej liczby potencjalnych klientów.

W ramach Google Ads wybierać można różne formy reklamy, co obejmuje między innymi:

  • linki sponsorowane,
  • reklamę graficzną,
  • reklamę video.

Największa, internetowa firma świata jest w stanie w ramach swojego programu reklamowego zapewnić firmom przede wszystkim bardzo duży zasięg. W Polsce z wyszukiwarki Google korzysta ponad 98% Internautów. Pozwala to docierać do większej liczby potencjalnych klientów. Dodatkowo znacznie łatwiej jest docierać do konkretnych segmentów na wybranym rynku.

Google Ads oprócz zasięgu posiada wiele dodatkowych korzyści. Po pierwsze jest to program bardzo łatwy w obsłudze, co sprawia, że nawet początkujący użytkownicy mogą sobie poradzić z jego obsługą. Przy tworzeniu reklam posiada się pełną kontrolę nad tym do kogo, na jakim obszarze czy w jakich porach dnia ma być kierowana wybrana reklama w sieci. W Google można wygodnie kontrolować płatności za reklamę, gdyż firmy płacą jedynie za potwierdzone w programie wejścia na stronę. Reklamy można dodatkowo personalizować oraz optymalizować. W ten sposób reklama online może być znacznie lepiej przygotowana pod kątem efektów, które będzie przynosiła.

Decydując się na skorzystanie z Google Ads, nie można zapominać, że jest to forma reklamowania się, która posiada również pewne wady. Jedną z najważniejszych wad jest duża konkurencja przy tworzeniu reklam, które mają wykorzystywać popularne frazy wpisywane w wynikach wyszukiwaniach w przeglądarkach. Przekłada się to również na wysokie ceny za reklamy, które wykorzystują najbardziej popularne słowa kluczowe. Na cenę wpływa również treść reklamy, jakość strony czy miejsce strony firmy w rankingu wyszukiwarki. Dodatkową niedogodnością są bardzo surowe oraz szczegółowe ograniczenia stosowane przez Google przy kreacji reklam, a które wpływają na możliwość wybierania formatów reklam czy zakresu treści.

Reklama w sieci – program reklamowy serwisu Facebook

Innym gigantem internetowym, który ma własny program reklamowy, jest portal społecznościowy Facebook. Wykorzystując Facebook Ads można, podobnie jak w przypadku Google, docierać do miliardów użytkowników Internetu. Jednak program ma wady, do których niewątpliwie trzeba zaliczyć wpływ grup docelowych na sukces przygotowanej oraz realizowanej kampanii reklamowej. Jeśli chce się przygotować kampanię reklamową, która ma trafić do osób w średnim wieku, wówczas Facebook Ads może okazać się strzałem w dziesiątkę. Jednak kampanie reklamowe, które mają być kierowane do młodych ludzi, nastolatków, czy też seniorów może nie przynosić oczekiwanych efektów. Gdy wybiera się Facebook Ads do wykorzystania jego możliwości w ramach prowadzonej kampanii, niezbędne jest branie pod uwagę również konieczności aktywnego prowadzenia profilu kampanii. Brak aktualizowania takiego profilu czy negatywne komentarze mogą prowadzić do ograniczenia konwersji. Dla uniknięcia takiej sytuacji niezbędna jest duża aktywność przy prowadzeniu profilu kampanii reklamowej.

Facebook Ads ma wiele zalet. Największą jest możliwość dotarcia za pośrednictwem programu tego portalu społecznościowego do dużego grona aktywnych użytkowników. Nie ma w ten sposób większego problemu, aby kierować reklamę do wybranych grup docelowych, które znajdują się w obszarze zainteresowania firmy. Dodatkowo reklama online z powodzeniem może być wykorzystywana do budowania społeczności wokół firmowych stron, w tym profili na Facebooku. Pozwala to budować grupę klientów, którzy regularnie śledzą informacje pochodzące z profili firmy. Natomiast przy jednorazowych akacjach promocyjnych reklamy Facebook doskonale nadają się do promowania wydarzeń firmowych, eventów, akcji promocyjnych.

Reklama online – kiedy zdecydować się na wykorzystanie artykułów sponsorowanych?

Do budowania pozytywnego wizerunku firmy można wykorzystywać artykuły sponsorowane. Jest to forma reklamy, przy której można samodzielnie przygotować artykuł przedstawiający konkretne informacje o firmie, jak też produkcie czy usłudze. Następnie artykuł można opublikować w mediach internetowych czy papierowych. Artykuły sponsorowane można zlecić do napisania, co pozwala uzyskać dostęp do materiałów przygotowanych przez profesjonalistów. Natomiast trzeba brać pod uwagę, że reklama online w formie artykuły sponsorowanego nie sprawdzi się w każdej sytuacji. Jest to reklamy, która wymaga posiadania odpowiedniego produktu i usługi. Znaczenie ma dobra jakość oferowanych usług czy produktów, co artykuł sponsorowany jest w stanie w formie informacyjnej zaprezentować. Do zalet takiej formy reklamy można zaliczyć możliwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Dobrze napisany artykuł sponsorowany to również sposób na kreowanie wizerunku eksperckiego.

Artykuły sponsorowane posiadają, także swoje wady. W stosunku do wielu, innych form reklamy internetowej jest to czasochłonne narzędzie internetowe. Niskiej jakości artykuł, który nie wzbudza zainteresowania odbiorców oraz nie przynosi im korzyści, nie będzie w stanie generować oczekiwanych efektów. Natomiast napisanie artykułu, który jest merytoryczny i dobrze się go czyta, jest skomplikowanym zadaniem, które zajmuje czas. Artykuły sponsorowane mają również swoje ograniczenia w kontekście możliwości dotarcia do odpowiednio dużej grupy odbiorców. Z tego powodu jest to reklama w sieci dość kosztowna w stosunku do efektów, które jest w stanie zapewnić.

W jaki sposób i kiedy wykorzystać reklamowe banery?

Jedną z najczęściej wykorzystywanych form reklamy internetowej jest baner reklamowy. Jest to graficzna forma reklamy, która pojawia się na stronach internetowych. Do zalet takiej formy reklamy można zaliczyć między innymi połączenie grafiki i tekstu. Pozwala to na różne sposoby oddziaływać na odbiorców. Obecnie można przygotować bardzo ciekawie prezentujące się banery, przy których wykorzystywane są nowoczesne technologie, które są w stanie zapewnić stworzenie interaktywnych reklam graficznych. Banery reklamowe można umieszczać na różnych stronach internetowych, a w kontekście treści reklamy istnieje duża swoboda.

Do najważniejszych wad banerów reklamowych można zaliczyć możliwość blokowania treści takich reklam. Wśród użytkowników Internetu coraz bardziej popularne jest wykorzystywanie programów, które pozwalają na skuteczne blokowanie reklam wyświetlanych na poszczególnych stronach. W ten sposób reklama w formie banerów ma coraz większe ograniczenia. Nie bez znaczenia jest również to, że nadmierne wykorzystywanie takich form reklamy na wielu stronach przekłada się na negatywną oceniane takiej reklamy przez wielu Internautów.  

Jakie efekty zapewniają reklamy video w serwisie Youtube?

Coraz bardziej popularną formą reklamy jest reklama online w formie video. Taka reklama w sieci pozwala znacznie bardziej precyzyjnie przygotować przekaz reklamowy oraz mierzyć jego efekty. Dodatkowo za pośrednictwem serwisu YouTube można z reklamą video docierać do szerokiego grona odbiorców, a także do ściśle określonych grup docelowych. Podobnie jak w przypadku reklam w Google przy korzystaniu z reklam w serwisie YouTube można wygodnie kontrolować wydatki na reklamę. Jest to forma reklamy, która może sprawdzić się szczególnie w przypadku firm, które chcą trafić ze swoim przekazem do młodszych odbiorców.

Do podstawowych wad reklam w serwisie YouTube można zaliczyć brak opłat za efekt. W odróżnieniu od reklam w Google za reklamę w YouTube płaci się po obejrzeniu jednostki reklamowej przez konkretnego odbiorcę. Z tego powodu jest to reklama w sieci, która ma znacznie mniej efektywną konwersję. Natomiast można taką reklamę traktować podobnie jak reklamę telewizyjną.

Jak wykorzystywany może być mailing?

Jedną z form reklamy, która pozwala na bezpośrednie docieranie do konkretnych grup klientów, jest mailing. To wysyłanie wiadomości za pomocą e-maili do wybranych osób. Wykorzystywane są w tym celu kupowane lub zebrane adresy e-mail. Z punktu widzenia firm taka forma reklamy może być korzystna, gdy prowadzi się newsletter. Pozwala to bezpośrednio docierać do użytkowników, którzy byli już zainteresowani produktami czy usługami firmy.

Do realizowania skutecznego mailingu niezbędne jest posiadanie odpowiedniej bazy danych. Jeśli nie stworzyło się takiej bazy samodzielnie, niezbędne jest inwestowanie sporych środków finansowych na pozyskanie dobrej bazy. Dodatkowo przy realizowaniu mailingu trzeba uważać, aby nie przesadzić z ilościami informacji dostarczanymi do klientów. Wówczas klienci mogą się tym zdenerwować i potraktować e-maile jako SPAM.

Czym cechuje się marketing automation?

Szeroki zakres możliwości reklamowych posiada marketing automation. Wykorzystując tę formę reklamy, można płynnie modyfikować strategię marketingową. W ten sposób bez problemu można modyfikować sposób realizowania reklamy w zależności od tego, jak wyglądają zachowania użytkowników na stronie. Personalizacja do jedna z podstawowych zalet wykorzystywania reklamy marketing automation. Jest to rozwiązanie również dla tych firm, które poszukują sposobu na pozyskanie regularnych odbiorców na usługi. To doskonały sposób na budowanie bazy stałych, lojalnych klientów.

Do wad marketingu automation można zaliczyć konieczność regularnego kontrolowania tego, jaka strategia marketingowa jest realizowana. Jest to czasochłonne zadanie. Dodatkowo proces przygotowania działań w ramach strategii marketingu automation jest skomplikowany. Przekłada się to, także na konieczność zainwestowania znacznie większych pieniędzy w stosunku do innych form reklamy.

Udostępnij wpis:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *