Strona główna » Publikacje » Szeptanie na forach i content marketing vs UOKiK

Szeptanie na forach i content marketing vs UOKiK

Niedawno UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) przyznało karę pieniężną dla dwóch gazet za… opublikowanie artykułu sponsorowanego o charakterze reklamowym bez wyraźnego dopisania, iż rzeczony artykuł jest sponsorowany.

UOKiK ukarał dokładnie Dziennik Toruński i Dziennik Bydgoski. UOKiK określił swoje stanowisko w tej sprawie, informując o złamaniu przepisów i wprowadzeniu czytelników w błąd. Dla obu gazet (należących do jednej firmy) przyznano karę 13 tysięcy złotych. Pechowe publikacje pojawiły się w działach “Dbaj o zdrowie” i promowały produkty oraz usługi medyczne. W artykułach opisywano choroby oraz produkty, po czym wskazywano na rozwiązanie problemów. Kara nie mogła być wyższa, gdyż w artykułach brakowało jednoznacznego odniesienia się do reklamodawców.

Screen3

UOKiK jednak nie odpuścił, twierdząc, że artykuły powinny mieć oznaczenie sponsorowanych lub reklamowych. Wydawcy odwołali się do sądu – finał sprawy może okazać się ciekawy nie tylko dla wydawców i redakcji gazet, ale także dla internautów.

UOKiK vs Internet

Na blogach bardzo często pojawiają się artykuły sponsorowane i reklamowe. Większe redakcje publikują takie wpisy tylko z dopiskami o wpisach sponsorowanych. Większość blogerów jednak zapomina o dopisku lub wręcz jest proszona przez reklamodawców, aby nie podpisywać publikacji w ten sposób. Stoimy między młotem i kowadłem – brak jednoznacznej informacji i wpisie sponsorowanym może przyczynić się do zwiększenia efektywności artykułu. Z drugiej jednak strony narażamy się na działania UOKiK.

Czy UOKiK podjął jakiekolwiek działania w sprawach publikacji internetowych? Otóż nie, wydaje się, że ta instytucja zatrzymała się tylko na gazetach. Czy kiedykolwiek dotrze ona do internetowych pokładów informacji, które są znacznie szersze i trudniejsze w kontroli? Na pewno, jednak nie spodziewajmy się rewolucji – znając zasadę działania polskich instytucji, nie nastąpi to prędko.

Udostępnij wpis:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *