Stronicowanie – jak poprawnie ustawić?

Stronicowanie lub paginacja – w świecie SEO i w żargonie webmasterów budujących strony oba sformułowania są poprawne i równie często wykorzystywane. Chodzi oczywiście o umieszczanie na stronach odnośników przenoszących do kolejnych stron. Stronicowanie najczęściej spotykane jest na blogach z dużymi ilościami wpisów lub na sklepach internetowych, gdzie stronicowane są kategorie z produktami.

Przez wielu specjalistów SEO paginacja to niezauważalny element strony. To błąd, który może sporo kosztować. Dziś skupimy się na tym, jak poprawnie i zgodnie z kanonami SEO oraz zwykłą użytecznością UX ustawić stronicowanie strony.

  • Długość pojedynczej strony – zasada jest prosta, długość strony ma być w sam raz. Ogólne stwierdzenie? Wcale nie. Bardzo często spotykamy się ze stronicowaniem produktów w określonej liczbie. W standardzie 10-20 wpisów na stronę to dobra liczba. Gdy ustawimy stronę posiadającą 200 wpisów/produktów na stronę – przewijanie może znużyć internautów. To samo tyczy się zbyt małej ilości treści na stronie, co zmusi internautów do częstego przechodzenia między podstronami.
  • Przyciski stronicowania – muszą być duże, wyraźne i czytelne. Zbyt małe strzałki mogą internautów doprowadzić do szału, co zakończy się po prostu opuszczeniem strony. Warto, aby przyciski wyróżniały się kolorystycznie na tle strony. Nie stosujmy koloru czerwonego lub innego, dekoncentrującego. Sprawdzi się nieco ciemniejszy odcień szarego.
  • Wyświetlanie numerów stron – w przypadku kilkuset stron paginacji nie ma sensu wyświetlać każdego numeru obok siebie – internauta prędzej, czy później się pogubi. Wystarczy informacja, na której stronie aktualnie się znajdujemy i przyciski do przodu i tyłu.
  • Powrót do strony pierwszej/ostatniej – przyciski te zaleca się stosować tylko przy stronach, które posiadają wiele podstron paginacji. Jednak nawet wtedy należy zadbać, aby przyciski powrotu na stronę pierwszą lub ostatnią były względnie oddalone od tych, które przenoszą userów na kolejne strony.

Jak widać, potrzeba niewiele, aby stronicowanie z nieprzyjaznego i dezorientującego zmieniło się w mocny punkt funkcjonowania każdej ze stron.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Stronicowanie – jak poprawnie ustawić?

  1. Scross pisze:

    A co z powtarzającymi się meta tagami na podstronach:)?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *