Strona główna » Publikacje » Rebranding– czym jest i kiedy warto go zastosować?

Rebranding– czym jest i kiedy warto go zastosować?

Kreowanie identyfikacji wizualnej marki to proces, w który warto zaangażować się od pierwszych dni prowadzenia firmy. Ta inwestycja z pewnością się opłaci – marka stanie się rozpoznawalna, a to przełoży się na jej pozycję wśród konkurencji. Identyfikacja wizualna marki buduje więź pomiędzy klientem a firmą. Są jednak sytuacje, w których konieczny staje się rebranding. Co to takiego? Czym różni się on od brandingu? O tym przeczytasz w poniższym tekście.

Rebranding – jaka jest definicja?

Skoro branding jest procesem kształtowania identyfikacji wizualnej konkretnej marki, to rebranding będzie rozumiany jako pewna zmiana tej identyfikacji. Może w tym przypadku chodzić zarówno o zmianę samego logo, jak i o całościową zmianę wizerunku, na którą może złożyć się nowa nazwa, logo, szata graficzna oraz wszelkie inne elementy wchodzące w skład tego, jak daną markę postrzegają klienci. Zarówno proces tworzenia identyfikacji wizualnej, jak i jej zmiany, wymagają pełnego zaangażowania i precyzji podejmowanych działań. Z tego względu, warto zastanowić się nad tym, aby zlecić rebranding specjalistom. Podejmowanie samodzielnej aktywności na tym polu może skończyć się, w najlepszym przypadku niespójnością identyfikacji, a w najgorszym – totalną katastrofą wizerunkową.

Kiedy rebranding to dobry pomysł?

Wiele osób wychodzi z założenia, że jeżeli coś działa i się sprawdza, to nie ma sensu podejmować żadnych działań w kierunku zmiany. Jest w tym trochę racji – w przypadku, gdy dana marka funkcjonuje od lat na rynku i ma na nim ugruntowaną pozycję, cieszy się zaufaniem wśród klientów, a perspektywa dalszego rozwoju nie jest niczym zagrożona, wówczas lepiej skupić się na doskonaleniu raz obranej drogi. Są jednak takie sytuacje, w których o wiele lepszym (a czasem jedynym możliwym) rozwiązaniem staje się rebranding.

Warto rozważyć taką strategię, w przypadku gdy:

  • zachodzi konieczność odświeżenia wizerunku,

  • pojawia się nowy pomysł na prowadzenie działalności,

  • występuje spadek sprzedaży określonych produktów,

  • ucierpiał dotychczasowy wizerunek firmy.

To tylko niektóre sytuacje, w których identyfikacja wizualna firmy wymaga odświeżenia, aby przedsiębiorstwo mogło dalej funkcjonować. Podjęcie decyzji o rebrandingu nie jest łatwa. Sam impuls do zmian nie wystarczy, nie warto kierować się w tym przypadku emocjami. Potrzebna będzie gruntowna analiza obecnej sytuacji oraz nakreślenie celu, jaki ma przynieść rebranding.

Identyfikacja wizualna marki – co się na nią składa?

Proces tworzenia identyfikacji wizualnej marki powinien być prowadzony w sposób świadomy i konsekwentny. Tylko takie działanie zakończy się powodzeniem i sprawi, że Twoja marka stanie się bardziej rozpoznawalna wśród klientów niż konkurencja. Tworząc spójną identyfikację wizualną marki, możesz wykreować określony wizerunek, zbudować nić zaufania i porozumienia z klientami, a także osiągnąć zamierzone korzyści.

Każda firma (w zależności od rozmiaru, specyfiki branży, w której działa czy wysokości budżetu) będzie miała nieco inne potrzeby w zakresie kreacji własnego wizerunku. Absolutną podstawą jest skrojone na miarę odbiorców logo – to ono jako pierwsze rzuca się w oczy i kojarzy z konkretną firmą. Warto zatem zadbać o to, aby wykorzystywane logo spełniało podstawowe standardy.

Warto zwrócić uwagę na to, że logo to nie jedyny element identyfikacji wizualnej marki. Planując kompleksową strategię budowania wizerunku, warto zwrócić uwagę między innymi na takie elementy, jak:

  • logo i logotyp,

  • kolorystyka,

  • typografia,

  • materiały reklamowe,

  • firmowe gadżety,

  • opakowania produktów,

  • szatę graficzną wykorzystywaną w mediach społecznościowych,

  • wizytówki i papier firmowy.

Uwzględniając te wszystkie elementy, łatwo jest zauważyć, że identyfikacja wizualna marki to różnorodne aspekty, które trzeba mieć na uwadze, zwłaszcza jeżeli chce się budować świadomą komunikację i silną więź z klientami.

Dlaczego warto inwestować w identyfikację wizualną marki?

Gdyby klienci przy dokonywaniu wyborów konsumenckich kierowali się wyłącznie jakością produktów, to kreowanie wizerunku i troska o spójną identyfikację wizualną marki nie byłyby potrzebne. Jednak człowiek to suma zmysłów i nie zawsze posługuje się wyłącznie racjonalnymi pobudkami. Czasem klienci pozostają wierni określonym wyrobom ze względów sentymentalnych lub dlatego, że logo danej firmy zapadło im głęboko w pamięć i wybory podejmują w sposób automatyczny.

Identyfikacja wizualna pozwala klientowi lepiej poznać i zrozumieć markę. Logo, kolorystyka wykorzystywana w materiałach graficznych czy na stronie internetowej, opakowania produktów – to wszystko zapada w pamięć, a z czasem buduje zaangażowanie użytkownika i wytwarza z nim więź. Klient zyskuje pewną stabilność – wie, czego może się spodziewać i chętnie po to sięga.

O czym należy pamiętać decydując się na rebranding?

Konieczność zmiany identyfikacji wizualnej może przydarzyć się zarówno niewielkim firmom działającym na lokalnym rynku, jak i światowym gigantom prowadzącym działalność na kilku kontynentach. Zmiana nazwy, logo czy szaty graficznej zawsze pociągają za sobą określony koszty. Zanim zdecydujesz się na rebranding sprawdź, czy Cię na to stać. Takie działania mogą być ostatnią deską ratunku, lecz mogą też okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny.

Podejmuj tylko takie decyzje, na które Cię stać, zwłaszcza pod względem finansowym. Pamiętaj – strategia, aby miała szansę przynieść zakładane korzyści, musi zostać zrealizowana od początku do końca. Jeżeli przerwiesz ją na którymś z etapów, możesz odnieść wizerunkową klęskę. Określ budżet, skonsultuj się ze specjalistami i dopiero na podstawie kompletu informacji podejmuj decyzje.

Ile kosztuje rebranding?

Nie da się jednoznacznie określić wysokości kosztów związanych ze zmianą identyfikacji wizualnej marki. To, ile pieniędzy zostanie wydane, zależy przede wszystkim od zakresu podjętych działań oraz od tego, kto się będzie zajmował całym procesem. Im większy zakres zmian, tym z większymi nakładami finansowymi trzeba się liczyć.

Jeżeli zależy Ci na profesjonalnie przygotowanej i skrupulatnie wdrożonej strategii rebrandingowej, to musisz sobie zdawać sprawę z tego, że jej koszt nie zamknie się w kilkuset złotych. Niektórzy mogą się pokusić w takie sytuacji o samodzielne wprowadzanie zmian. Nie jest to dobry pomysł, zwłaszcza jeżeli ktoś chce działać zupełnie po omacku. Chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu? Zaufaj w tej materii specjalistom.

Jakie korzyści może przynieść rebranding?

Już wiesz, że rebranding jest procesem czasochłonnym, wymagającym doskonale zaplanowanej strategii, sporych nakładów finansowych oraz precyzji działań. Zastanawiasz się może, czy warto ryzykować w zmianę kreacji wizualnej, czy może jednak (pomimo pewnych problemów) pozostać przy tym, co jest obecnie? Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zastanów się, jakie korzyści może przynieść rebranding.

Jedną z podstawowych zalet rebrandingu są zmiany wizerunkowe. Zmieniając logo czy szatę graficzną, masz szansę na nowe otwarcie. Dzięki odświeżeniu wizerunku możesz zdobyć nowych klientów, a obecnych zaintrygować. Poza tym możesz liczyć także na wymierne korzyści finansowe – jeżeli rebranding się powiedzie, to finanse firmy, które do tej pory nie przedstawiały się najlepiej, będą miały szansę odbić się od dna, a wszystko dzięki temu, że klienci zainteresują się odświeżonym wizerunkiem firmy.

Rebranding – czy warto odświeżać wizerunek?

Na to pytanie już każdy musi odpowiedzieć sobie sam, a odpowiedź powinna zostać poprzedzona szczegółową i dokładną analizą sytuacji. Niekiedy drastyczna zmiana wizerunku firmy jest niezbędna i stanowi warunek jej przetrwania na rynku. Zdarza się jednak i tak, że suma kosztów związanych ze zmianą identyfikacji wizualnej będzie znacznie większa niż potencjalne zyski.

Jeżeli zastanawiasz się nad rebrandingiem, skonsultuj się ze specjalistami. Doświadczona agencja przedstawi Ci plan działania, określi koszty. Dysponując takimi informacjami, znacznie łatwiej będzie podjąć właściwą decyzję.

Udostępnij wpis:

2 myśli na “Rebranding– czym jest i kiedy warto go zastosować?”

  1. Rebranding to modne ostatnio słowo. Uważam że aby dobrze go wykonać, trzeba przeprowadzić szeroką analizę tego co robi konkurencja. Wtedy można myśleć zmianie kiepskiej i słabej treści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *