Strona główna » Publikacje » Pozycjonowanie ogólne, szerokie i lokalne – dobierz kampanię SEO do swoich potrzeb

Pozycjonowanie ogólne, szerokie i lokalne – dobierz kampanię SEO do swoich potrzeb

Wielu właścicieli witryn internetowych korzysta z pozycjonowania stron. Działania te mogą przybierać różne formy, które dobierane są do określonej strategii marketingowej. Spotkać się możemy z pozycjonowaniem lokalnym, pozycjonowaniem szerokim, pozycjonowanie ogólnym lub tym skierowanym na wyszukiwanie głosowe. Przyjrzyjmy się konkretnym typom pozycjonowania oraz tym, co je wyróżnia, a także sytuacjom, w których możemy je wykorzystać.

Czym jest strategia pozycjonowania?

Najogólniej jako strategię pozycjonowania możemy określić wszelkie działania podejmowane przez właściciela strony internetowej w celu zwiększenia jej popularności wśród użytkowników. Poprzez zastosowanie właściwej strategii można zajmować wyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych poprzez wpisywanie konkretnych słów kluczowych oraz zwiększyć liczbę osób odwiedzających stronę. Efektem będzie wzbudzenie zainteresowania naszą stroną, głównie przez potencjalnych klientów.

Jak widać, strategia pozycjonowania jest to konkretny plan, mający przynieść firmie sukces w postaci zwiększonych przychodów. Na strategię składają się takie elementy jak: link building, optymalizacja witryny oraz wspomniane już frazy kluczowe.

Warto pamiętać, że wszelkie błędy powstałe już na etapie planowania strategii, mogą przełożyć się na brak efektywności. Dlatego też niezbędna jest odpowiednia wiedza, umiejętności oraz doświadczenie osób, które podejmują się tego zadania. Czasami najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy fachowców z zakresu pozycjonowania.

Aby móc wybrać najlepszą strategię SEO, musimy wziąć pod uwagę kilka elementów. Jednym z nich są potrzeby biznesowe danej firmy oraz jaki cel chce ona osiągnąć. Warto również przeanalizować działania konkurencji, a także określić grupę potencjalnych odbiorców, do których chcemy dotrzeć jako firma. W trakcie przygotowywania najlepszej strategii nie możemy zapomnieć o szukaniu fraz i wyrażeń, czyli słów kluczowych, po których wpisaniu nasza strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Muszą być one dobierane pod względem tego, co faktycznie można znaleźć na naszej stronie, bowiem nieprawdziwe informacje mogą zniechęcić klienta.

Różne strategie pozycjonowania – jaki jest ich cel?

Profesjonalna kampania SEO to zadanie dla specjalistów, dlatego dobrze jest zaufać agencji SEO. To właśnie jej pracownikom warto powierzyć wybór właściwej strategii, którzy powinni przeanalizować kilka elementów, takich jak: nasza witryna internetowa, obszar działalności, a także miesięczny budżet, który możemy przeznaczyć na tę usługę. Na tej podstawie można określić, czy dobrym wyborem będzie pozycjonowanie szerokie, ogólne czy też lokalne,

Niezależnie od wybranego typu, każda kampania SEO realizowana jest pod kątem określonego celu. Mimo że występują między nimi różnice i mogą przynosić różne efekty, wszystkie opierają się na osiągnięciu jednego celu. Jest nim pojawienie się jak najwięcej odwiedzających z wyszukiwarki Google.

Na czym polega pozycjonowanie ogólne?

Jednym z głównych działań, których dokonuje się w każdej kampanii SEO, jest optymalizacja serwisu. Innymi słowy, jest to dostosowanie jej parametrów oraz możliwości do wymagań wyszukiwarki Google. Polega to na takich działaniach jak: usuwanie błędów, poprawie prędkości wczytywania strony czy uproszczeniu UX/Ul. W przypadku, gdy strona nie ma wersji na urządzenia mobilne, jest ona tworzona. Należy zadbać również o to, by pojawiło się linkowanie wewnętrzne pomiędzy konkretnymi podstronami na powiązane z nimi frazy.

Kolejne kroki polegają na doborze fraz, pod którymi strona będzie pozycjonowana. Określane frazy umieszczane są w różnych miejscach na stronie, np. na podstronach, w opisach i tytułach podstron, w menu lub stopkach. Ważne jest również, by te same frazy kluczowe pojawiały się w tekstach SEO regularnie pojawiających się na serwisie.

Trzeci rodzaj działań mających na celu optymalizację, to te, które związane są ze zwiększeniem wartości danej witryny. W tym celu zamieszczane są różnego rodzaju teksty, filmy czy zdjęcia – wszystko dlatego, iż wyszukiwarka Google ceni sobie strony, które posiadają określoną wartość merytoryczną oraz są jak najbardziej przyjazne swoim użytkownikom.

Pozycjonowanie ogólne obejmuje również tzw. działania „off-site”, czyli te, które nie odbywają się na naszej witrynie, a których celem jest podniesienie jej pozycji w rankingu wyszukiwarki. Jest to przede wszystkim link building, a więc pozyskiwanie jak największej liczby linków pozycjonujących. Jest to możliwe dzięki tworzeniu wizytówek w katalogach firm, umieszczaniu artykułów sponsorowanych na konkretnych serwisach tematycznych lub też komentarzy na forach internetowych.

Warto mieć na uwadze, że ten rodzaj pozycjonowania jest dość skomplikowany. Nie można nastawiać się na natychmiastowe efekty, gdyż jest to proces długofalowy. Gdy chcemy znaleźć się na pierwszych stronach w wyszukiwarce, musimy zmierzyć się z ogromną konkurencją i spełnić wszelkie wymogi stawiane przez roboty wyszukiwarki. Nie zmienia to jednak faktu, że korzyści wynikające z tej strategii mogą być naprawdę duże.

 Czym jest pozycjonowanie szerokie i czy warto je praktykować?

Alternatywnym rozwiązaniem dla pozycjonowania ogólnego, jest pozycjonowanie szerokie. Działania podjęte w jego zakresie skupiają się na rozpowszechnianiu witryny i promowaniu jej dla kilkudziesięciu czy też kilku tysięcy fraz. Jest to dobre wyjście wtedy, gdy pozycjonowanie ogólne wiązałoby się ze zbyt wysokimi kosztami, wynikającymi np. z dużej konkurencji w wyszukiwarce.

Ten rodzaj pozycjonowania często jest wykorzystywany do promowania sklepów internetowych i sprzedaży konkretnych produktów. Jest to możliwe dlatego, iż strategia ta związana jest z frazami z tzw. długim ogonem. Oznacza to, że fraza składa się z kilku wyrazów, np. używany laptop z Windowsem do 1000 zł, a to może wyrażać chęć zakupu określonego produktu.

Ta strategia pozycjonowania cechuje się wieloma zaletami, jednak należy pamiętać, że możemy ją wykorzystać wyłącznie w przypadku witryn o zoptymalizowanej oraz rozbudowanej treści. Powinien znajdować się na niej nie tylko tekst, ale również odpowiednie grafiki, nagłówki, itp. Nie możemy zapomnieć, że osoba, która wpisuje konkretne zapytanie, chce uzyskać konkretnej i rzetelnej odpowiedzi. Powinna więc trafić na takie miejsce, które w najbardziej wyczerpujący sposób udzieli jej odpowiedzi na zapytanie lub potrzebę. Dlatego też użytkownik powinien trafić bezpośrednio na podstronę, która oferuje poszukiwany produkt, a nie na ogólną stronę sklepu internetowego.

Inne zalety wynikające ze stosowania tej strategii to m.in.: tańsza forma promocji niż w przypadku pozycjonowania na frazy ogólne, szybsze efekty wynikające z pozycjonowania, poprawa widoczności strony oraz wysoki współczynnik konwersji. Warto również wspomnieć o mniejszej konkurencyjności fraz z tzw. long tail w porównaniu z frazami ogólnymi, a także generowanie większego ruchu na naszej stronie.

Czym jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe?

Coraz częściej spotykaną strategią SEO staje się pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. Innymi słowy, jest to dostosowanie stron do zapytania w stylu „long tail” – z długim ogonem. Jego celem jest pozyskanie jak największej liczby użytkowników, którzy korzystają z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Wyszukiwanie głosowe polega na nagraniu mowy, która z kolei jest konwertowana na konkretne zapytanie, a te z kolei jest użyte w wyszukiwarce.

Ten rodzaj wyszukiwania staje się coraz częściej stosowany przez wielu użytkowników. Nic dziwnego, gdyż to rozwiązanie jest wygodne i szybkie. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które często korzystają ze smartfonów, szczególnie wtedy, gdy znajdują się poza domem, a potrzebują w krótkim czasie znaleźć potrzebną informację. Wystarczy jedynie wcisnąć odpowiednią ikonkę, najczęściej w postaci mikrofonu i zadać swoje pytanie, by w kilka sekund znaleźć na nie odpowiedź. Warto mieć to na uwadze i wykorzystać ten fakt podczas pozycjonowania z wykorzystaniem np. Google Voice Search.

Aby nasza strona wyświetlała się możliwie jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, musimy dołożyć starań, by była ona odpowiednio zoptymalizowana. Jednym z warunków jest dostosowanie jej do urządzeń mobilnych, a także zoptymalizowanie pod frazy, w których występuje tzw. długi ogon. Dobrze jest również zadbać o to, by w treściach artykułów oraz poszczególnych podstron znajdowały się rzetelne i szczegółowe informacje. Jest to niezwykle ważne, gdyż stanowić mogą one odpowiedzi na pytania zadawane w wyszukiwarce Google.

Niektórzy z nas zastanawiają się, czy jest warto pozycjonować strony pod wyszukiwanie głosowe. Ciężko jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jednak warto zwrócić uwagę na popularność Google Voice Search, która stale rośnie. Nic nie zapowiada, by coś miało się zmienić w kolejnych latach. Dlatego też warto dostosować swoją witrynę do tego rodzaju wyszukiwania. Warto zdecydować się na to rozwiązanie, gdyż możemy w łatwy sposób prześcignąć konkurentów z określonej kategorii. Kolejną zaletą jest dość prosta optymalizacja, która nie wymaga skomplikowanych operacji oraz profesjonalnych działań. Czasem wystarczy zmienić kilka elementów lub dodać nowe, gdyż skupienie się na innych słowach kluczowych może przynieść dużo korzyści.

 Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto je stosować?

Innym rodzajem pozycjonowania jest pozycjonowanie lokalne. Ma ono na celu przyciągnięcie jak najwięcej liczby klientów z tej samej lokalizacji. Jest to doskonały sposób na promowanie lokali gastronomicznych czy sklepów stacjonarnych. Poprzez odpowiednio przeprowadzone działania z pozycjonowania lokalnego, możemy trafić do odbiorców mieszkających w pobliżu miejscach oferującego daną usługę. Cały proces polega na właściwej optymalizacji naszej strony www pod frazy lokalne. Mają na niego wpływ informacje, które pochodzą z wizytówek firm, czyli tzw. serwisów NAP.

Innym działaniem jest umieszczanie w treści fraz lokalnych oraz publikowanie ich. Frazy te powinny w znacznym stopniu promować stronę lokalnie w wynikach wyszukiwania. To, co również powinniśmy zrobić, to uwiarygodnić naszą firmę, a także powiązać ją z adresem. Przydatna do tego będzie usługa Google Moja Firma, która powiązana będzie z jej lokalizacją na mapie. Dzięki temu klienci będą mieli możliwość ocenić oferowane przez firmę usługi lub produkty. Przy wynikach wyszukiwania pojawia się średnia liczba wystawionych ocen, dlatego też warto dołożyć starań, by były one jak najwyższe. Co równie ważne, ilość oraz jakość ocen może poprawić pozycję stron w wynikach wyszukiwania. Dlatego dobrze jest nakłaniać swoich klientów do tego, aby pozostawili pochlebną opinię, gdyż to przełoży się na lepsze funkcjonowanie witryny. Ważnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycjonowanie lokalne jest przedstawianie w każdych miejscach tych samych danych teleadresowych. Są to takie informacje jak: nazwa firmy, jej adres oraz telefon kontaktowy. Dzięki tej zgodności algorytm Google jest w stanie uznać firmę za wiarygodną. Dlatego też w przypadku zmiany adres lub numeru telefonu, należy zaktualizować dane we wszystkich tego typu miejscach.

Pozycjonowanie lokalne jest dobrym rozwiązaniem dla witryn internetowych, które kierowane są przede wszystkim do mieszkańców określonego miasta. Jest to pewnego rodzaju ułatwienie, gdyż strona nie musi konkurować ze stronami z całego kraju, a wyłącznie z tymi, które są z tego samego miasta. W przypadku większych miast konkurencja jest nieco większa, niż w przypadku małych miejscowości, jednak i tak zdecydowanie mniejsza niż ta obejmująca cały kraj. Jest to skuteczna metoda, która może być stosowana przez małe lokalne biznesy i firmy, które dzięki odpowiednio przeprowadzonej strategii mogą zyskać na popularności. Dobrze mieć na uwadze, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google, będzie zajmowana wyłącznie w przypadku zapytań dla konkretnego miasta. Nie powinno to być jednak problemem, gdyż właścicielom stron nie zależy na tym, by jego strona była wysoko w wynikach wyszukiwania w miejscach, w których nie świadczy swoich usług.

Udostępnij wpis:

1 myśl na “Pozycjonowanie ogólne, szerokie i lokalne – dobierz kampanię SEO do swoich potrzeb”

  1. Sporo czytałem o skuteczności pozycjonowania. Nawet po zakończonych działaniach nasze frazy przez dłuższy czas powinny utrzymywać się na zbliżonych pozycjach. Widać, że coraz więcej firm decyduje się na usługi SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *