Strona główna » Publikacje » Od maja 2018 nowa polityka ochrony danych osobowych dla sklepów online

Od maja 2018 nowa polityka ochrony danych osobowych dla sklepów online

3Maj przyszłego roku będzie niósł ze sobą wielkie zmiany dla właścicieli sklepów internetowych, wtedy bowiem w życie wejdzie nowa polityka RODO – ochrony danych osobowych. Z czym się to wiąże? Skąd zmiany? Na co się przygotować? O tym w dzisiejszym artykule.

27 kwietnia 2016 rok – to właśnie wtedy Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej postanowili wydać postanowienie dotyczące ochrony osób fizycznych. Zostało ono ustalone na kanwie danych identyfikacyjnych, a za tym właśnie idzie konieczność wprowadzenia niemałych zmian w regulaminach wszelkich e-sklepów. Polityka prywatności w tym kontekście ma na celu być mocniej uszczelniona.

Już nie UODO – teraz RODO

Na dziś dzień ochrona danych osobowych jest jeszcze sankcjonowana przez UODO, lecz od maja 2018 zostanie to zastąpione przez RODO. To nie koniec zmian – instytucja Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych – znana większości pod skrótem GIODO w tym samym czasie przestanie istnieć, a na jej miejsce wejdzie Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Na co wpłyną te zmiany?

Jednym z pierwszych aspektów, jakie będą musiały ulec zmianie w związku z powyższą modyfikacjom jest sama rejestracja zbiorów danych. W nowych przepisach zostanie zniesione rejestrowanie zbiorów danych, gdzie do tej pory istniała konieczność dostarczania ich do GIODO – wydaje się to więc korzystniejszym rozwiązaniem dla sklepów online.

Co dalej?

  • Osobą odpowiedzialną za przetwarzanie danych osobowych od maja 2018 będzie Inspektor Ochrony Danych Osobowych, a nie tak jak do tej pory Administrator Bezpieczeństwa Informacji.

  • Checkboxy będą wymagać osobnej zgody na przetwarzanie danych, przez co użytkownicy będą bardziej chronieni niż do tej pory, będzie to lepiej uregulowane.

  • Każdy właściciel e-sklepu będzie zobowiązany do prowadzenia rejestru czynności przetwarzania i dokonywania oceny konsekwencji tego przetwarzania dla ochrony danych osobowych.

  • Konieczne będzie również zadbanie o aktualizację regulaminów i polityki bezpieczeństwa.

Jedną z największych zmian w tym kontekście będzie ta dotycząca zapisów zgody związanej z przetwarzaniem danych. Od maja 2018 będą musiały być one całkowicie dobrowolnie, świadomie potwierdzone przez użytkownika. Co za tym idzie – muszą być całkowicie dla niego zrozumiałe, w każdym aspekcie jednoznaczne. Muszą też mieć charakter wyraźnego działania, by bez żadnych wątpliwości były świadomym potwierdzeniem bądź oświadczeniem.

Co jeśli e-sklep nie dostosuje się do zmian?

Dla takich delikwentów oczywiście przewidziane są stosowne kary mogące sięgać nawet 20 mln euro – czy też sumy równej 4% całkowitego obrotu firmy za rok poprzedni. Jak widać, lepiej więc porządnie przypilnować tego tematu i wprowadzić przed zbliżającym się deadlinem odpowiednie zmiany w sklepowej polityce przetwarzania danych, by nie było naprawdę przykrych niespodzianek. Lepiej zorientować się w temacie przed czasem, gdyż w maju 2018 zmiany muszą być już wprowadzone w życie i nie będzie tutaj żadnych ustępstw tudzież wyjątków. To więc priorytetowe działanie dla e-sklepów na kolejny rok.

Udostępnij wpis:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *