Strona główna » Publikacje » Kary od Google – co musisz o nich wiedzieć?

Kary od Google – co musisz o nich wiedzieć?

kary od googleKażdy webmaster się ich boi, choć nie każdy (całe szczęście) miał z nimi do czynienia. Kary nakładane przez wyszukiwarki, bo o nich mowa są bezwzględne – jednego dnia na szczycie, drugiego na SEO dnie.

Dzieje się tak nie bez przyczyny – łączy się to bowiem z odwiecznym dążeniem wuja Google do udoskonalania wyników, z którymi niezmiennie wiążą się:

  1. ręczne kary
  2. kary algorytmiczne
  3. aktualizacje algorytmów rankingowych

Jeśli chce się uniknąć kary od Google to najlepszą rzeczą jaką można zrobić jest poznanie ich przyczyn i wszelkich innych szczegółowych informacji, o których warto mieć pojęcie w tym kontekście. Zacznijmy od głównego podziału kar nakładanych przez Google.

Wyróżniamy tutaj:

  • Filtr
  • Ban

Pierwszy z nich jest niczym innym jak karą nakładaną na określony czas i związana jest ona z obniżeniem pozycji słów kluczowych danej strony nawet o kilkadziesiąt miejsc! Z jakiego powodu można się załapać na tę karę? Najczęstszym powodem nakładania filtrów jest sytuacja szybkiego, wręcz nienaturalnego przyrostu adresów linkujących do strony. Inną przyczyną filtrów może być tak zwany system wymiany linków.

Natomiast jeśli chodzi o bany rzecz jest jeszcze mniej przyjemna aniżeli filtry Google, bowiem tutaj ukarany serwis zostaje całkowicie wykluczony z wyszukiwarki! Oczywiście strona fizycznie jest, ale nie ma szans na odnalezienie jej w SERP-ach – jest to po prostu niemożliwe. Kiedy może dojść do tak drastycznej sytuacji?

Powodem nałożenia bana przez Google może być:

  • cloaking – technika Black Hat SEO
  • MFA (Made for AdSense)
  • Doorway Page.

Tutaj konieczne jest podkreślenie faktu, iż bany Google mają miejsce tylko w odniesieniu do tego, co jest zawartością danej domeny – jeśli chodzi o przychodzące linki czy też inne czynniki niezależne od Webmastera nie ma co się martwić.

Boisz się, że Twoja strona ma bana? Dowiedz się jak to sprawdzić!

Najłatwiej będzie wpisać w pole wyszukiwarki komendę: site:adresstrony.pl. A wtedy:

  • Twoja strona nie ma bana, jeśli pojawi się w wynikach wyszukiwania razem z wszystkimi podstronami.
  • Twoja strona ma bana, jeśli jej tam nie ma.

Jeśli jednak taki sposób sprawdzania nie działa w odniesieniu do świeżych stron – warto to wziąć pod uwagę i poczekać aż witryna zostanie zaindeksowana. Nie można tez zapominać o tym, iż czasem zdarza się wyindeksowanie niezwiązane z karą nałożoną przez Google.

Filtry

Wspomnieliśmy wyżej również o różnych rodzajach filtrów – ręcznych i algorytmicznych – należałoby zatem powiedzieć coś więcej na ich temat. Ich bazową różnicą jest sposób nałożenia, gdzie pierwszy jest nałożony przez pracownika Google, natomiast drugi – jak wskazuje nazwa jest związany z algorytmami wyszukiwarki. Poza tym w pierwszym przypadku webmaster dostaje informację o sytuacji nałożenia kary, natomiast w przypadku filtrów algorytmicznych nie ma miejsca takie powiadomienie.

Czy można zatem w jakiś sposób sprawdzić obecność kary ręcznej bądź jej brak? Tak – wystarczy użyć do tego Google Search Console, w zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a później w kolejnej „Ręczne działania” powinna widnieć informacja „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych”. Jeśli tak jest – można spać spokojnie.

Skoro jesteśmy już przy karach ręcznych – warto wymienić kilka ich typów, jakie mogą mieć miejsce.

  • Kara za spam np. spamerskie darmowe hosty
  • Kara za naruszenie zasad bezpieczeństwa
  • Kara za naruszenie wytycznych wyszukiwarki w odniesieniu do treści np. maskowana grafika.
  • Kara za linki np. nienaturalne linki do Twojej witryny.

Jak poradzić sobie z karą?

Analizowanie całego profilu to właściwy pierwszy krok w takiej sytuacji. Po przygotowaniu listy adresów konieczne jest wyszukanie na niej tych linków, które mogły zostać uznane za nienaturalne, jak choćby te mało wartościowe. Potem konieczne jest usunięcie odnośników tego rodzaju – najlepiej wykonane samodzielnie. Jednak jak to ze wszystkim w życiu bywa najlepiej jest zapobiegać niż leczyć, a to już jest kwestia rzetelnej pracy w webmasteringu, o którą opiera się jakby nie patrzeć cała reszta historii.

Udostępnij wpis:

4 myśli na “Kary od Google – co musisz o nich wiedzieć?”

  1. Czasami ciężko jest wyczuć ten jeszcze bezpieczny kompromis w linkowaniu i nadawaniu różnych anchorów. Żyć szybko i umrzeć młodo? Czy może powoli do przodu z praktycznie nie widocznymi, niewielkimi postępami? Obie opcje raczej słabe 😉

Komentarze zostały wyłączone.