Strona główna » Publikacje » Jak ustawić odpowiednie przekierowania 301 i 302?

Jak ustawić odpowiednie przekierowania 301 i 302?

Każdy szanujący się specjalista SEO ma co najmniej podstawową wiedzę na temat ustawienia odpowiedniego przekierowania 301 i przekierowania 302, prawda? Okazuje się, że niekoniecznie.

Zatem zanim przejdziemy do gotowych wskazówek przypomnijmy, iż przekierowanie to nic innego, jak ustawienie reguły, dzięki której możliwe jest przenoszenie ruchu ze strony na nowy adres. Drugą ważną informacją na temat redirect 301 jest to, że dzięki temu przekierowaniu wyszukiwarki wiedzą, że wartość strony ma być przypisana do nowego adresu. Tyle w teorii – jak to wygląda w praktyce?

Podstawowy sposób na przekierowania: .htaccess,

Dodanie reguły w pliku .htaccess jest najbardziej znaną i najczęściej wybieraną metodą wdrożenia przekierowania. Aby w pełni zrozumieć jej zastosowanie, ważna jest znajomość najważniejszych typów przekierowań 301, a są to:

  • przekierowanie pojedynczego adresu,
  • przekierowanie całego katalogu (grup adresów),
  • przekierowanie 301 adresów z www,
  • przekierowanie 301 adresów bez www,
  • przekierowanie HTTP na HTTPS,
  • przekierowanie adresów ze „/” na końcu (brak powoduje duplikacje)
  • przekierowanie 301 całej domeny.

Właśnie przy ostatnim przekierowaniu 301 chcemy się zatrzymać na dłuższą chwilę, ze względu na jego wysoką użyteczność. To dzięki niemu możemy przekierować wszystkie adresy na dokładnie takie same URL, jakie znajdują się w nowej domenie. Warto pamiętać, że w sytuacji, gdy adresy URL na nowej stronie ulegają zmianie – lepiej jest je dopasować do nowych i zamiast stosowania przekierowania 301, zdecydować się na przekierowania pojedyncze/grupowe.

Co wspólnego ma SEO z przekierowaniami 301?

Wielu webmasterów przyznaje, że ich zdaniem prawidłowe przekierowania są kluczowe, jeśli chodzi o pożądane wyniki pozycjonowania. Jeśli przekierowania są nieprawidłowo przekierowane, albo co gorsza – w ogóle ich nie ma, szanse na to, iż strona uplasuje się wysoko w wynikach wyszukiwania są właściwie zerowe.

Strona 404 – sugerowane rozwiązania

Błąd 404 – czyli ten sygnalizujący, że ma się do czynienia ze stroną, która nie ma żadnej treści, bądź przestała działać, również mają znaczenie. Jeśli strona jest mała – takie przekierowanie zawsze się sprawdza. Sprawa komplikuje się, gdy mamy do czynienia z większym serwisem, w tym przypadku tysiące błędów 404 mogłoby mocno spowolnić stronę, a samo przekierowanie adresów to sprawa bardzo czasochłonna i pracochłonna.

Co wtedy zrobić? Zalecane jest wyselekcjonowanie wyłącznie tych adresów, które są istotne z punktu widzenia wyszukiwarek, a następnie ich przekierowanie. Wskazówka dodatkowa: zwykle wartość dla wyszukiwarek mają te adresy, które można znaleźć w indeksie Google. Warto też sprawdzić strony pod kątem narzędzi, takich jak Google Search Console, czy też Google Analytics.

Połączenie podstron

Ostatnią wskazówką jest połączenie stron o podobnej tematyce lub takich, które kanibalizują słowa kluczowe. Dzięki przekierowaniu 301 nie będą one rywalizować między sobą, ale złączą siły, by zawarte w nich frazy miały większe szanse na osiągnięcie w wyszukiwarce zadowalającej pozycji.

Udostępnij wpis: