Strona główna » Publikacje » Jak ustawić niestandardowe alerty w panelu Google Analytics?

Jak ustawić niestandardowe alerty w panelu Google Analytics?

Google Analytics to cenne źródło wielu informacji, z którego (dla dobra własnej firmy) powinien garściami czerpać każdy przedsiębiorca. Szczegółowa analityka internetowa jest w stanie dostarczyć wielu odpowiedzi na nurtujące nas pytania, między innymi o kondycję czy źródła ruchu na stronie internetowej. Oczywiście, nie trzeba się tym zajmować osobiście – można zatrudnić doświadczonego marketingowca, dla którego nie będzie tajemnicą, jak ustawić niestandardowe alerty w Google Analytics, a można też skorzystać z usług zewnętrznej firmy świadczącej kompleksowe usługi marketingowe.

W niniejszym artykule zgromadziliśmy garść porad dotyczących tego, czym właściwie jest Google Analytics, co to są niestandardowe alerty w Google Analytics oraz jak je ustawić.

Google Analytics – przydatne narzędzie analityczne

Google Analytics to narzędzie analityczne, które okaże się pomocne w pracy nie tylko marketingowca, ale także każdego, kto zajmuje się SEO. Darmowe statystyki udostępniane przez Google umożliwiają dokładną analizę ruchu na stronie internetowej. Dane prezentowane są na przejrzystych wykresach, a sam pulpit dosyć intuicyjny, dzięki czemu podstawowe informacje jest w stanie sprawdzić każdy – nawet osoba, która nie specjalizuje się w analityce internetowej.

Google Analytics zbiera jednak także i bardziej szczegółowe dane na temat użytkowników, którzy każdego dnia odwiedzają stronę internetową. Jest to możliwe dzięki temu, że w witrynie został umieszczony specjalny kod. Dzięki zgromadzonym informacjom można pozyskać dane dotyczące nie tylko wielkości ruchu w serwisie, ale także tego, jakimi kanałami odbiorcy trafili na stronę (czy były to np. wyszukiwania bezpłatne, wejścia z reklam czy może przekierowania z mediów społecznościowych. Można także dowiedzieć się, ilu użytkowników przebywa aktualnie na stronie, zaczerpnąć nieco informacji na temat odbiorców prezentowanych przez nas treści czy sprawdzić, jak kształtował się ruch w wybranym przedziale czasu. To jednak jeszcze nie wszystkie funkcjonalności tego narzędzia. Google Analytics pozwala ustawiać także alerty niestandardowe.

Niestandardowe alerty w Google Analytics – co to takiego?

Możliwość ustawienia niestandardowych alertów w narzędziu analitycznym to funkcja, z której powinien skorzystać każdy, komu zależy na znacznej oszczędności czasu. Samodzielnie możesz wybrać obszar, którego mają dotyczyć powiadomienia, Jeżeli zostaną spełnione określone przez Ciebie warunki, otrzymasz informację – alert – i zawsze będziesz na bieżąco z tym, co dzieje się w Twoim serwisie.

Jakie informacje otrzymasz? Dokładnie takie, jakie chcesz! Sam decydujesz o rodzajach alertów. Przykładów może być wiele – np. o spadku ruchu w obrębie serwisu, czy wzroście liczby podstron zwracających błąd 404. Co zyskasz? Przede wszystkim oszczędzisz czas. Alert przyjdzie automatycznie, zaraz po tym, gdy dane zdarzenie zaistnieje. Nie będziesz musiał samodzielnie przedzierać się przez gąszcz danych, aby znaleźć interesujące informacje.

Jak ustawić niestandardowe alerty w Google Analytics?

Jeżeli chcesz dostawać powiadomienia o konkretnych zdarzeniach, które będą miały miejsce w ramach Twojego serwisu, to koniecznie ustaw przy pomocy Google Analytics alerty niestandardowe. Nie jest to tak trudne, jak może się początkowo wydawać i poradzi sobie z tym niemal każdy, nawet osoba niezbyt zaawansowana technicznie. Jak ustawić niestandardowe alerty w Google Analytics? Po pierwsze, trzeba się zalogować do panelu administracyjnego w Google Analytics. Kolejny krok, to przejście do sekcji dodawania alertów, gdzie z kolei trzeba wejść w alerty niestandardowe. To właśnie w tym miejscu można przeglądać założone wcześniej alerty – istnieje także możliwość ich edycji, jak i tworzenia zupełnie nowych powiadomień o wybranych zdarzeniach.

O czym pamiętać ustawiając alert?

Istotną kwestią jest odpowiednia nazwa dla konkretnego alertu. Pamiętaj o tym, aby nazwy do zdarzeń przypisywać precyzyjnie, dzięki temu unikniesz w przyszłości pomyłek, a jeden rzut oka na powiadomienie wystarczy, aby zorientować się, co się stało. Jeżeli zdecydujesz się na używanie nazw dla alertów typu “alert 1” , “alert 2” itp., to już po krótkim czasie nie będziesz wiedzieć, czego konkretny alert dotyczy. Jest jeszcze jedna ważna sprawa – częstotliwość alertów – musisz zdecydować, czy powiadomienia będą przychodziły każdego dnia, czy np. raz w tygodniu. Powiadomienia będą dostarczane na Twoją wirtualną skrzynkę pocztową. Jeżeli chcesz, możesz także wybrać inne osoby, do których mają trafiać takie alerty.

Jakie niestandardowe alerty można ustawić?

W zasadzie to masz nieskończoną możliwość ustawiania alertów niestandardowych. Jednak aby się w nich nie pogubić i by po krótkim czasie nie zostać przytłoczonym ilością otrzymywanych informacji, przynajmniej początkowo zdecyduj się na ograniczoną ilość powiadomień, które będą dotyczyły tylko najważniejszych kwestii. Jakich? To już zależy od Twoich preferencji i specyfiki branży, w jakiej prowadzisz swoją działalność.

Wśród popularnych alertów można wyróżnić m.in.:

  • powiadomienia nakierowane na ruch – możesz zdecydować, że alert pojawi się wówczas, gdy ruch w witrynie znacznie spadnie (sam wybierasz o jaką wartość) lub gdy drastycznie wzrośnie współczynnik odrzuceń,

  • powiadomienia nakierowane na cele – pozwalają wychwycić spadek efektywności prowadzonych działań i umożliwiają szybkie wdrożenie planu naprawczego,

  • powiadomienia nakierowane na reklamy – dzięki nim utrzymasz wysoką skuteczność reklam – jeżeli zacznie dziać się coś niepokojącego (np. drastycznie w dół poszybuje ilość kliknięć w reklamy) to zostaniesz o tym powiadomiony,

  • powiadomienia nakierowane na konwersję.

Dlaczego warto ustawić niestandardowe alerty w Google Analytics?

Ustawienie niestandardowych alertów w Google Analytics znacznie usprawni codzienną pracę. Już nie będziesz musiał się przedzierać przez gąszcz skomplikowanych danych, aby wyłuskać spośród nich interesujące Cię informacje. Wystarczy, że w odpowiednim miejscu w panelu Google Analytics określisz szczegółowe warunki alertów, a powiadomienia zaczną przychodzić do Ciebie automatycznie, w momencie, w którym zaistnieje konkretne zdarzenie.

Udostępnij wpis: