Jak ustawić linkowanie wewnętrzne?

Podczas budowania strony czy przeprowadzania procesu optymalizacji dużą uwagę powinniśmy poświęcić linkowaniu wewnętrznemu, czyli linkom, które poprowadzą internautę w głąb naszej witryny. Niestety, przy nieodpowiedniej strategii linkowania (lub jej braku), możemy zaszkodzić witrynie i całej kampanii SEO. Google od dawna analizuje linkowanie wewnętrzne, które przy nieodpowiednim ustawieniu powoduje duplikację treści lub kierowanie do nieistniejących stron.

Poniżej definicja linkowania wewnętrznego pokazana na obrazku:

Screen1

 

Postanowiliśmy zebrać kilka porad na temat tego, jakie strategie przyjmować przy linkowaniu wewnętrznym.

 

1. Zadbaj o linki w treści. Jeżeli prowadzisz bloga, postaraj się, aby pisząc o ważnych zagadnieniach, dodawać linki kierujące do innych wpisów (oczywiście tematycznych). Tych akurat nigdy za dużo, a jeżeli mądrze ustalisz linkowanie z treści, zatrzymasz użytkownika na stronie znacznie dłużej, zmniejszając także współczynnik odrzuceń.

Screen2

 

2. Proponuj podobne treści. W przypadku blogów warto stworzyć widget, w którym pokażesz ostatnio dodane wpisu lub podobne publikacje. Użytkownicy zainteresowani aktualnym wpisem na pewno przejdą dalej. Jeżeli prowadzisz sklep, sugeruj klientom podobne produkty. To również okazja, aby podnieś efektywność linkowania wewnętrznego.

 

3. Okruszki Breadcrumbs. Zwykle pojawiają się pod głównym menu. To także element nawigacji stosowany na blogach i stronach sklepów, który linkuje wewnętrznie do kategorii i strony głównej. Ważne, buduj menu okruszkowe na bazie schema: https://support.google.com/webmasters/answer/185417?hl=pl

 

4. Stronicowanie. Warto, aby na końcu wpisów pojawiły się linki kierujące do następnych lub poprzednich postów. W przypadku kategorii, zadbaj o stronicowanie. Pamiętaj tylko, aby na kolejnych stronach nie powielać tekstów.

 

5. Buduj mapy stron. To podstawa nie tylko optymalizacji SEO, ale także linkowania wewnętrznego. Buduj mapy w formacie xml oraz html, czyli w formie listy linków, która jest częścią serwisu. Roboty lubią mapy stron. Dzięki takim wykazom zapewnisz szybszą indeksację nowych treści. W przypadku ogromnych portali, nie wrzucaj wszystkiego do mapy stron. Zasada less is more działa i pokazuje pazur. Indeksuj w mapie tylko wartościowe strony, na których jest unikalny content.

 

Poprawne linkowanie wewnętrzne to szybsza indeksacja treści, łatwiejszy dostęp do różnych części kategorii (zarówno dla robota, jak i użytkowników) i w efekcie wyższe pozycje – wszak internal linking to już podstawa przy optymalizacji SEO.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „Jak ustawić linkowanie wewnętrzne?

  1. A co sądzicie o wtyczkach do wordpressa linkujących wewnętrznie?

  2. michal pisze:

    Dzięki za cenne wskazówki :)

  3. B4 Internet pisze:

    Co do mapy strony lepiej, aby automatycznie się generowała czy lepiej sprawować pieczę i “ręcznie” ją aktualizować?

  4. Aleksandra pisze:

    Czyli raz wygenerowana mapa wystarczy? Sama się będzie aktualizowała?
    Dzięki za uporządkowany tekst:)

  5. Tadeusz pisze:

    Nie wiem jak na innych blogach, ale do Worpressa są wtyczki “sitemap”, które mają możliwość ustawienia, czy mają się same aktualizować, czy nie. Większość jest automatyczna.

  6. Do większości tych rad już się stosuję. Dzięki za utwierdzenie w przeoknaniu, żę dobrze postępuję 😉

  7. Wizualion pisze:

    Czy jest jakaś wtyczka do WordPressa(godna polecenia) do linkowania wewnętrznego? Szukałem różnych, ale jakoś nie mogę znaleźć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *