Strona główna » Publikacje » Jak przygotować stronę 404, aby konwertowała?

Jak przygotować stronę 404, aby konwertowała?

strona 404

Przeglądając zasoby Internetu, można natknąć się na różne ciekawe niespodzianki. Czasem treść zawarta w serwisie nijak ma się do naszych oczekiwań, a innym razem strona, do której miał nas zaprowadzić konkretny link, zupełnie nie istnieje. Użytkownikowi wyświetla się wówczas strona 404, czyli informacja o błędzie.

Dlaczego pojawia się strona 404?

Szukasz ważnych informacji lub produktów, po wpisaniu hasła w pole wyszukiwania otrzymujesz długą listę wyników, decydujesz się na to, by kliknąć wybrany link i nic. Zamiast strony z atrakcyjną ofertą natrafiasz na komunikat o błędzie 404, mówiący o tym, że żądana strona nie istnieje.

Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być wiele, jednak wśród tych, które są najczęściej spotykane, warto wymienić:

  • wpisanie złego adresu,

  • przeniesienie strony pod inny adres.

Gdy dojdzie do takiej sytuacji, użytkownikowi wyświetla się popularna czterysta czwórka. Sposób podania internaucie informacji o błędzie 404 może być niezwykle różnorodny. Niestety, wciąż wiele firm uważa ten aspekt za mało istotny i nawet nie zastanawia się, w jaki sposób można urozmaicić prezentowany komunikat. Jeżeli potencjalny klient zrobi literówkę w adresie, to nie trafi na stronę, na którą chciał. Gdy otrzyma suchy komunikat, że stronie nie istnieje, to w zdecydowanej większości przypadków, zaniecha dalszych poszukiwań i opuści witrynę. Współczynnik odrzuceń poszybuje w górę, a Ty stracisz klienta. Przekonajmy się, jak przygotować stronę 404, aby dla nas konwertowała?

Kilka powodów, dla których warto przyłożyć się do zaprojektowania strony 404

Użytkownik ze strony 404 może dowiedzieć się co najmniej kilku rzeczy. Pierwsza informacja jest zasadniczo oczywista – przez przypadek trafił na stronę, która nie istnieje. Przyczyna jest w tym przypadku mało istotna (mógł być to błąd w url-u prowadzącym do strony lub wcześniejsze przeniesienie podstrony pod inny adres), znacznie większe znaczenie ma to, co będzie działo się dalej.

W przypadku, gdy strona będzie (delikatnie rzecz ujmując) bardzo zaniedbana, a jedyne co ukaże się oczom użytkownika to “404 not found”, wówczas można mieć przekonanie graniczące z pewnością, że internauta czym prędzej opuści serwis, nie próbując nawet dotrzeć do interesujących go treści. Jeżeli chcesz, aby strona 404 prócz funkcji stricte informacyjnej pełniła także ważną rolę nawigacyjną – zadbaj o to, aby ułatwić użytkownikowi np. przejście na stronę główną.

Nie można zapomnieć również o tym, że strona 404 świadczy o przywiązaniu do szczegółów. Potraktowanie jej po macoszemu może przynieść znaczne szkody firmowemu wizerunkowi. Poniżej prezentujemy przykłady stron 404 – zarówno te pozytywne, jak i takie, z których lepiej nie czerpać wzorców.

Gdzie się podziały… czyli kilka słów o stronach, których nie ma

https://www.ceneo.pl/strona404

Trzeba przyznać, że Ceneo dołożyło wszelkich starań, by dopieścić stronę 404. Użytkownik zostaje poinformowany o braku strony w serwisie, co ważne – komunikat wyświetlany jest w języku polskim. Na stronie znajduje się również ciekawa grafika przykuwająca wzrok.

https://www.onet.pl/#e404

Projektując stronę z błędem 404, można także zaczerpnąć garść inspiracji od Onetu. I w tym przypadku komunikat poprawnie wyświetla się w języku polskim, szata graficzna została dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, a ponadto na użytkownika czeka zbiór najnowszych artykułów, co znacznie ułatwia dalszą nawigację w serwisie.

https://tarruna.com/strona404

To kolejna strona, która w ciekawy sposób prezentuje komunikat 404. Jej siła tkwi w prostocie. Design jest nienachalny, lecz jednocześnie można tu znaleźć wszystko, co jest potrzebne – zarówno informację o braku poszukiwanej podstrony, możliwość przejścia do strony głównej, jak i zachętę do złożenia zamówienia w sklepie internetowym.

I na sam koniec prawdziwa perełka, czyli przykład strony, na której czterysta czwórka pozostawia wiele do życzenia. https://mfiles.pl/strona404 – tak zaprojektowany komunikat o błędzie z pewnością zniechęci każdego internautę.

Wiele osób zastanawia się nad tym, jak kształtuje się relacja na linii strona 404 a SEO. Zdania na ten temat są podzielone, jednak część specjalistów wskazuje, że informacje o błędach nie mają istotnego wpływu na ranking wyszukiwania.

Udostępnij wpis: