Strona główna » Publikacje » Jak przygotować się na Black Friday? Marketingowe porady dla e-sklepów

Jak przygotować się na Black Friday? Marketingowe porady dla e-sklepów

Rosnące zainteresowanie zakupami w Internecie ze strony Polaków sprawia, że rośnie znaczenie również takich wydarzeń, jak Czarny Piątek. Szczególnie w okresie pandemii można było zauważyć, że konsumenci zaczęli bardziej regularnie korzystać z internetowych sklepów. Z tego powodu właściciele firm realizujących sprzedaż w ten sposób nie powinni zapominać o możliwościach, które pojawiają się 26 listopada 2021. To właśnie w tym dniu ma miejsce Black Friday. Nie jest to na razie tak popularne wydarzenie, jak na Zachodzie, a zwłaszcza w USA. Nie występuje tak zwany szał zakupowy. Jednak Polacy coraz chętniej decydują się na skorzystanie ze szczególnie korzystnych ofert. Zatem warto zaplanować kampanie marketingowe powiązane z Black Friday w Polsce.

Czego oczekują klienci i jak przygotować promocje na Black Friday?

Należy zdawać sobie sprawę, że Czarny Piątek kojarzy się z niskimi cenami. Z tego powodu to właśnie na nich należy się skupiać, przygotowując specjalne oferty na ten dzień. Jednak trzeba brać pod uwagę również to, że wiele firm decyduje się na przygotowanie niespotykanych promocji. Ważne jest z tego powodu odpowiednio przygotować koszyk produktów, na które udziela się rabatów. Zatem przygotowania do Black Friday trzeba rozpocząć od przejrzenia historii zakupów. Pozwala to sprawdzić, czego klienci szukali najczęściej w ofercie sklepu internetowego.

Warto sprawdzić takie informacje, jak:

  • wyszukiwane słowa kluczowe,

  • konkretne produkty,

  • rodzaje treści.

Pozwala to ustalić, które generowały największy ruch na stronie. Na podstawie takich informacji można ustalić koszyk produktów, który warto brać pod uwagę w kontekście objęcia go specjalnymi promocjami w Czarny Piątek. Dla lepszej konstrukcji oferty na ten dzień warto sprawdzić również raporty branżowe, które pozwalają zapoznać się z informacjami o zainteresowaniu zakupem konkretnych wyrobów. Pozwala to znacznie lepiej ustalić koszyk produktów, który może przyciągać zwiększone zainteresowanie klientów. Gdy takie wyroby obejmie się wyjątkowymi rabatami, wówczas można spodziewać się dużej sprzedaży.

Jak promować specjalne oferty na Black Friday?

Sukces sprzedażowy w Czarny Piątek można osiągnąć, gdy przyciągnie się odpowiednio dużą liczbę klientów. Warto rozpocząć działania marketingowe z odpowiednim wyprzedzeniem. Jednak muszą się one opierać na spójnej strategii marketingowej. W ten sposób za rozsądne pieniądze będzie można trafić do dużej liczby odbiorców. Odpowiednio zaplanowany marketing Black Friday będzie w stanie przynosić znacznie lepsze efekty. Na wstępie niezbędne jest określenie, jakie kanały będzie się wykorzystywać do prezentowania przekazu. Wstępne działania można rozpocząć za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dobrym pomysłem może być realizowanie kampanii marketingu szeptanego. Pozwala to zasugerować potencjalnym klientom, czego będzie można się spodziewać w Czarny Piątek. Ciekawie przygotowany przekaz marketingowy będzie w stanie wzbudzić duże zainteresowanie. Oczywiście na wstępnym etapie nie powinno się zdradzać nadmiernie dużo szczegółów. W ten sposób wielu potencjalnych klientów zdecyduje się w dniu promocji sprawdzić, jak została skonstruowana.

Co zapewnia kampania SMS?

Gdy dysponuje się większym budżetem, który można przeznaczyć na działania marketingowe, wówczas można przeprowadzić również kampanie z wykorzystaniem SMS. Profesjonalne działania tego typu mogą przynieść doskonałe efekty. W tym celu niezbędne jest dysponowanie dobrą bazą kontaktów telefonicznych. Wiele sklepów internetowych może nią już dysponować. Zdecydować można się, także na zakup bazy danych telefonicznych. Gdy dysponuje się własnym zestawem numerów kontaktowych do klientów, wówczas warto personalizować przekaz. Przekaz marketingowy powinien opierać się na tym, że odbiorca będzie w stanie uzyskać realną korzyść. Innym rozwiązaniem jest masowa wysyłka SMS z taką samą informacją. Taką kampanię można przeprowadzić znacznie łatwiej. Natomiast przekaz marketingowy musi być również przygotowany w sposób, który pozwala przyciągać uwagę. Dodatkowo jest to sposób dotarcia do klientów, który przynosi lepsze rezultaty, niż kampanie za pośrednictwem e-mail. Wynika to między innymi z tego, że obecnie wiadomości tekstowe są znacznie mniej obleganym kanałem komunikacji.

Jak wykorzystać kampanię e-mail?

Jeśli marketing Black Friday ma być jeszcze bardziej skuteczny, wówczas można zdecydować się na wykorzystanie dodatkowych kanałów, którymi można poinformować potencjalnych klientów o specjalnych ofertach. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak duży budżet na działania marketingowe można przeznaczyć. Jednak nawet przy mniejszych środkach finansowych, które można przeznaczyć na działania promocyjne, można brać pod uwagę między innymi płatny e-mail marketing. Wiele sklepów internetowych posiada swoje newslettery. Wówczas można je wykorzystać do zaprezentowania informacji o specjalnych promocjach przygotowanych na Black Friday w Polsce. Podobnie jest w przypadku dysponowania bazą e-mail klientów. Jej wykorzystanie sprawi, że kampania e-mail nie będzie wymagała nadmiernie dużych inwestycji. Oczywiście zawsze można zdecydować się na pozyskanie dodatkowych baz, które pozwolą dotrzeć do konkretnych grup docelowych. W ten sposób można pozyskać dodatkowych klientów, którzy zdecydują się na skorzystanie z zakupu właśnie w Czarny Piątek.

Dysponując nieco większymi środkami finansowymi, które można przeznaczyć na działania marketingowe, warto pomyśleć o płatnych reklamach w mediach społecznościowych. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że można skierować przekaz marketingowy do konkretnych grup odbiorców. W ten sposób można przygotować bardziej spersonalizowane reklamy, które będą wzbudzały zainteresowanie w konkretnym segmencie klientów. Równocześnie taka forma promocji będzie znacznie bardziej skuteczna.

Czy warto wykorzystać Google Ads?

Jeśli dysponuje się naprawdę wyjątkową ofertą na Black Friday, wówczas warto dotrzeć z informacją o niej do jak największego grona odbiorców. Zainwestowanie w Google Ads będzie doskonałym sposobem na dotarcie do bardzo dużego grona odbiorców. Kampanie można przygotować w taki sposób, który pozwala na powiązanie ich z konkretnymi słowami kluczowymi. Dodatkowo można określić budżet, który będzie przeznaczony na prowadzenie działań marketingowych w Google. Zaletą takiej formy reklamy jest to, że można bardzo dokładnie kontrolować wydatki. Równocześnie można dotrzeć do bardzo szerokiego zakresu odbiorców. Właściwie określone grupy, do których będzie miała trafiać reklama to sposób na uzyskanie znacznie większej konwersji.

Kiedy rozpocząć działania promujące specjalne oferty na Black Friday w Polsce?

Jeśli uzyskało się wiedzę o tym: jak przygotować promocje na Black Friday?, a także przygotowało odpowiednie działania reklamowe, ważne jest, aby dobrze wybrać okres, w którym będzie się je realizować. Należy brać pod uwagę, że w tym czasie swoje kampanie marketingowe będzie realizowało wiele firm. Z tego powodu łatwo jest utknąć w natłoku komunikacji. Wybór momentu na wysłanie informacji do klientów ma szczególne znaczenie w przypadku kampanii e-mail, czy SMS. W pierwszym przypadku można zdecydować się na wysłanie informacji nawet na początku tygodnia. Będzie to jeszcze skuteczniejsze, gdy planuje się wysłać dwa e-maile. Pierwszy może być bardziej ogólny. Wzbudzający zainteresowanie przekaz może dotyczyć informacji o wyjątkowych promocjach, które pojawią się w Czarny Piątek. Natomiast kolejny e-mail można wysłać w czwartek. W nim można zaprezentować szczegóły. Przy wysyłaniu jednego e-maila, czy SMS lepszym rozwiązaniem może być wybranie na dzień wysyłki środy. Wówczas można ominąć informacje trafiające do potencjalnych klientów od części konkurencji. Równocześnie odbiorcy nie zapomną o tym, że czekają na nich wyjątkowe okazje.

Natomiast inaczej należy realizować kampanie za pośrednictwem mediów społecznościowych, czy Google Ads. Najlepszym rozwiązaniem będzie zaplanowanie kilku dniowej kampanii. W ten sposób można zwiększyć możliwości dotarcia do znacznie większego grona odbiorców. Działania można rozpocząć we wtorek, czy środę.

Cena jest istotna, ale nie można zapomnieć o wartości dodanej

Należy zdawać sobie sprawę, że w Black Friday w Polsce wiele firm z branży oferuje zniżki. Z tego powodu trzeba zdawać sobie sprawę, że nawet 5% niższa cena może nie zrobić na klientach wrażenia. Warto jest zadbać o zapewnienie klientom wartości dodanej. Obejmować to może, choćby najbardziej wartościowe produkty w ofercie, które będzie można pozyskać kilkanaście procent taniej. Stworzyć można zestaw produktów, który jest komplementarny i dostępny w dużo niższych cenach. Oczywiście przy każdej ofercie promocyjnej należy zaznaczyć czas trwania oferty. Obejmować to może wyłącznie jeden dzień, ale można skorzystać z dłuższego okresu, który będzie wynosił na przykład 48 godzin. Wiele zależy od tego, jak dużego zainteresowania można się spodziewać. Gdy czas sprzedaży jest dłuższy, niż jeden dzień, wówczas dobrą strategią marketingową jest wskazanie na ograniczony asortyment produktów, które objęte są specjalnymi zniżkami. To również może w większym stopniu skłaniać potencjalnych klientów do zrealizowania zakupów.

Jeśli nie ma się możliwości ustalenia wyjątkowych obniżek cen, które przekraczają 15% na produkcie, czy zestawie wyrobów, wówczas warto pomyśleć o zapewnieniu klientom dodatkowych korzyści. Oczywiście wiele firm może pozwolić sobie na promocje sięgające nawet 30, czy 50% wartości wyrobu.

Gdy nie ma się takiej możliwości, można pomyśleć o zapewnieniu klientom takich bonusów, jak:

  • kody rabatowe do wykorzystania w przyszłości,

  • darmową dostawę,

  • wypróbowanie darmowo innych usług,

  • dostęp do materiałów w formie e-book.

W ten sposób tworzy się wartość dodaną. Bywa ona bardzo często dodatkowym czynnikiem wpływającym na podjęcie przez nabywców decyzji o zakupie. Z tego powodu nawet mogąc ustalić duże zniżki, warto przemyśleć, czy można zapewnić klientom dodatkowe bonusy. Będzie to pozwalało rozbudować ofertę specjalną. W ten sposób stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Ekskluzywne propozycje mają znaczenie między innymi z tego powodu, co realizuje w Black Friday w Polsce konkurencja. Warto jest szukać sposobu na wyróżnienie się. Nowatorskie pomysły mogą okazać się strzałem w dziesiątkę, a wówczas przełożą się na sukces komercyjny.

Udostępnij wpis:

3 myśli na “Jak przygotować się na Black Friday? Marketingowe porady dla e-sklepów”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *