Strona główna » Publikacje » Historia wyszukiwarki Google – jak to wszystko się zaczęło?

Historia wyszukiwarki Google – jak to wszystko się zaczęło?

Dwóch studentów, jedna pasja i wiara w to, że można kreować nową rzeczywistość i wdrażać rozwiązania, które ułatwią życie milionom ludzi. Tylko tyle (a może aż tyle) potrzeba, by stworzyć firmę, która pomimo tego, że istnieje nieco ponad 20 lat, już zdążyła się zapisać na kartach historii. Firmę, którą zna cały świat. Google powstało w 1998 roku. Jak do tego doszło i jak firma rozwijała się przez ostatnie dwie dekady? O tym przeczytasz w naszym artykule.

Niepozorne początki światowego giganta

Data rejestracji firmy Google przypada na 4 września 1998 roku. Jednak historia Google sięga nieco głębiej. Trzeba cofnąć się jeszcze o 3 lata. Wszystko zaczęło się w roku 1995. To wówczas Larry Page podjął decyzję o tym, aby kroki na swojej edukacyjnej ścieżce skierować na Uniwersytet Stanforda. To właśnie na tej uczelni Page poznał drugiego ojca Google. Był nim Sergey Brin, z pochodzenia Rosjanin, który we wczesnym dzieciństwie wyemigrował wraz ze swoimi rodzicami do Stanów Zjednoczonych. Dwaj studenci powzięli ambitny projekt. Chcieli stworzyć wyszukiwarkę internetową, która będzie wyświetlała w wynikach wyszukiwania strony zgodne z zainteresowaniami użytkowników. Tak zrodził się projekt Backrub.

Literówka w nazwie, czyli skąd wzięło się Google?

Zabawy językowe mogą przynieść wiele frajdy. Kształtują kreatywność, są sposobem na ćwiczenie umysłu. Wymyślanie nowych słów to zabawa bardzo lubiana przez dzieci. Zbieg okoliczności sprawił, że właśnie w ten sposób powstała nazwa firmy Google. Początkowo założenie było zupełnie inne. Podczas burzy mózgów poświęconej wymyśleniu nazwy, padały różne propozycje. Jedną z nich był Googol. Jest to określenie matematyczne. Oznacza liczbę składającej się z cyfry 1 oraz 100 zer. Przez błąd w zapisie pomysł ewoluował i tak powstało Google. Okazało się, że nazwa domeny jest wolna, więc ją zarezerwowano. Właśnie w ten sposób Backrub został przemianowany na Google – wyszukiwarkę, którą obecnie znają niemal wszyscy ludzie na całym świecie. Jak się jednak okazuje, w tym czasie historia wyszukiwarki Google zaczęła się dopiero rozkręcać.

Czy Google to tylko wyszukiwarka? Jakie usługi warto znać?

Chociaż założenie było takie, aby stworzyć wyszukiwarkę, przy pomocy której każdy użytkownik będzie mógł w zasobach sieci znaleźć wartościową witrynę będącą odpowiedzią na jego pytanie, to obecna działalność Google prawdopodobnie znacznie przewyższa początkowe aspiracje jej założycieli. Fakt jest taki, że z wyszukiwarki Google korzystają użytkownicy na całym świecie. Na wielu obszarach wręcz miażdży konkurencję. Jednak sama wyszukiwarka stanowiła ledwie zalążek działalności Google. Historia Google to znacznie więcej projektów, które przyciągają uwagę milionów użytkowników. Obecnie, firma bardzo się rozrosła i oferuje swoim użytkownikom wiele ciekawych usług. Na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę? Z pewnością będzie to serwis reklamowy Google Ads. Dużą popularnością cieszy się także Google Analytics. Omawiając usługi udostępnione przez Google, nie można również zapomnieć o poczcie Gmail, czy serwisie YouTube.

Serwis reklamowy Google Ads

Serwis reklamowy Google Ads początkowo istniał pod nazwą Google AdWords. Google uruchomiło ten projekt w 2000 roku i dosyć szybko okazało się, że był to prawdziwy strzał w dziesiątkę. Obecnie, to właśnie z reklam umieszczanych w płatnych wynikach wyszukiwania oraz na stronach partnerów Google czerpie największe zyski.

Usługa Google Ads jest doskonale znana przedsiębiorcom, którzy inwestują w marketing internetowy. Ta forma reklamy pozwala pozyskać nowych klientów np. do sklepu internetowego. Ma wiele zalet. Przede wszystkim, na jej efekty nie trzeba długo czekać. Osoby, które chcą, aby ich witryny były wyświetlane na wysokich pozycjach w wynikach bezpłatnych, muszą uzbroić się w cierpliwość. W przypadku reklam w wynikach płatnych, efekty widać bardzo szybko. Reklamy wyświetlane są w modelu CPC. Oznacza to, że opłata jest pobierana od reklamodawcy nie za sam fakt wyświetlenia reklamy, ale za każde kliknięcie. Model ten ma dobre i złe strony. Dobra jest taka, że jeżeli reklama się tylko wyświetliła, a nie przyciągnęła do reklamowanej witryny nowego użytkownika, to nie trzeba za nią płacić. Minus jest jednak taki, że złośliwa konkurencja może próbować wyklikać dzienny budżet. Są oczywiście możliwości pozwalające na regulowanie tych kwestii i składanie reklamacji.

Analityka internetowa – Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie od Google, które popularne jest zwłaszcza wśród przedsiębiorców, chociaż i blogerzy z zapartym tchem śledzą statystyki dotyczące odwiedzin. Co ważne, usługa ta jest zupełnie darmowa – tak jest od samego początku jej istnienia, czyli od roku 2005. Co trzeba zrobić, aby móc śledzić statystyki serwisu internetowego? Sprawa jest bardzo prosta – wystarczy do kodu strony wkleić kod śledzący Google Analytics. Nie trzeba być specjalistą od kodowania. Jeżeli Twoja strona została stworzona przy pomocy CMS WordPress, to wystarczy, że zainstalujesz specjalną wtyczkę i przy jej pomocy wkleisz kod śledzący. Możesz także skorzystać z narzędzia, jakim jest Google Tag Manager.

Dlaczego warto śledzić statystyki internetowe? Jest to ogromne źródło wiedzy dla każdego, kto, choć w niewielkim stopniu interesuje się marketingiem internetowym. Google Analytics daje możliwość sporządzenia kilkudziesięciu raportów. Ponadto, dzięki udostępnionym informacjom można dowiedzieć się, skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający stronę internetową oraz w jaki sposób zachowują się w serwisie. Przeglądają kilka podstron, spędzając na nich sporo czasu, czy może szybko opuszczają witrynę, przyczyniając się do wzrostu współczynnika odrzuceń? Pytania tego typu są bardzo ważne. Jeżeli w statystykach zauważymy, że współczynnik odrzuceń jest bardzo wysoki, to trzeba się zastanowić nad przyczyną takiego stanu rzeczy. Może się okazać, że np. informacje są prezentowane na stronie internetowej w sposób całkowicie nieprzystępny. Analogicznie należy postępować przy innych informacjach, które można pozyskać dzięki analizie danych. Jeżeli coraz więcej użytkowników odwiedza serwis, korzystając z urządzeń mobilnych, to trzeba dołożyć wszelkich starań, aby strona internetowa była idealnie dopasowana do tabletów oraz smartfonów.

Google Search Console – centrum wiedzy o Twojej stronie internetowej

Google Search Console wcześniej było znane pod nazwą Google Webmaster Tools (Narzędzia dla Webmastera). To kolejna z darmowych propozycji od Google, które znacznie ułatwiają codzienną pracę, zwłaszcza administratorom stron internetowych. Co można sprawdzić przy pomocy Google Search Console? Lista możliwości jest bardzo długa, choć do tych najważniejszych zaliczyć trzeba z pewnością status indeksowania witryny internetowej. Zastanawiasz się, czy Google dodało już Twoją stronę do indeksu i będzie się ona wyświetlać w bezpłatnych wynikach wyszukiwania? Możesz to z łatwością sprawdzić w GSC!

To jeszcze nie wszystkie funkcjonalności, które warto mieć na uwadze. Korzystając z GSC możesz także wysłać plik zawierający mapę witryny. Taka mapa to drogowskaz dla robotów wyszukiwarki Google. Google Search Console to także narzędzie, w którym możesz sprawdzić linki przychodzące do Twojej strony. W serwisie dostępne są także informacje dotyczące linków wewnętrznych.

Historia firmy, która może stać się inspiracją

Historia Google zaczęła się bardzo niepozornie. Dwóch studentów chciało stworzyć wyszukiwarkę. Nie tylko spełnili swoje zamierzenie, ale także osiągnęli o wiele więcej. W dzisiejszych czasach Google to nie tylko wyszukiwarka. To marka rozpoznawalna na całym świecie. To dziesiątki różnych usług, które w większości są udostępniane użytkownikom zupełnie za darmo. To kolejne projekty zaskakujące swoją innowacyjnością. Obecne przychody firmy osiągają zawrotne wielkości.

Skoro już wiesz, jak powstało Google, to może pomyślisz o własnej firmie? Pamiętaj, aby mierzyć wysoko! Larry Page oraz Sergey Brin w swoich studenckich czasach prawdopodobnie nie spodziewali się tego, że z niewielkiego projektu powstanie holding znany na całym świecie.

Udostępnij wpis:

1 myśl na “Historia wyszukiwarki Google – jak to wszystko się zaczęło?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *