Grupa docelowa i profil Klienta a działania SEO – jak je dopasować?

Grupa docelowa i profil Klienta a działania SEO - jak je dopasowaćBranża e-commerce jest niezwykle dynamiczna i wymagająca. Wiele stron www, pomimo doskonałej oferty ma problem z konwersją. Najczęściej wynika to z braku określenia konkretnego profilu klienta, który najchętniej skorzysta z danej usługi lub zdecyduje się na zakup towaru. W jaki sposób określić taką grupę docelową klientów i jak do nich najlepiej trafić? Podpowiadamy najlepsze rozwiązania.

Czym jest grupa docelowa?

Taka grupa to osoby o określonych cechach, do których firma kieruje swoją ofertę i kieruje konkretne działania marketingowe. Oczywiście, każda firma może obsługiwać kilka różnych grup docelowych, jednak wówczas powinna kierować do każdej z grup inną kampanię marketingową, dostosowaną do jej potrzeb. Właściwe określenie grupy docelowej będzie kluczowe, ponieważ dzięki temu znacznie łatwiej będzie przygotować całą kampanię marketingową i reklamę.

Najczęściej grupa docelowa określana jest na podstawie poniższych cech:

  • miejsce zamieszkania,
  • płeć,
  • wiek,
  • zainteresowania,
  • styl życia, dochód.

Wybór cech, jakimi należy się kierować zależy w dużej mierze od rodzaju strony i jej profilu oraz tematyki. Niekiedy określa się grupę docelową na podstawie prowadzenia odpowiedniego trybu życia, określonej diety, aktywności sportowej, schorzeń i chorób lub wykształcenia. Dla każdej z wybranych dla siebie grup, trzeba przygotować odpowiedni profil klienta.

Bywa tak, że faktycznie obsługiwani przez firmę klienci odbiegają od określonej grupy docelowej. W takiej sytuacji należy zastanowić się nad zmianą profilu marketingowego lub sprzedażowego. Można też uznać, że ilość takich klientów jest zadowalająca i przygotowywać kampanie skierowane właśnie do nich.

Jaki związek persony mają z grupami docelowymi?

Persony stanowią klientów modelowych dla konkretnej firmy. Są to postaci fikcyjne, jednak mają uosabiać wszystkie cechy, które posiada docelowy klient. Bardzo często kampanie oparte są właśnie na konieczności trafienia do takiej osoby, która ma swoje upodobania i swój własny charakter. Często poprzedzone są badaniami psychodemograficznymi, dzięki którym można stworzyć profil klienta.

W jakim celu identyfikuje się grupę docelową?

Dzięki stworzeniu takiego profilu, można skutecznie kierować do takich osób swoją kampanię reklamową. Ma to duże znaczenie w przypadku strony internetowej, ponieważ można na niej zamieszczać odpowiednie treści i artykuły o tematyce poradnikowo – blogowej, które będą dla takich klientów pomocne. Poza wartościowymi treściami, można też w odpowiedni sposób uwypuklić pozytywne cechy marki i konkretnego produktu. Tak skrojona kampania powinna odpowiadać klientom i do nich przemawiać.

Jak stworzyć swoją grupę docelową?

Pierwszym krokiem jest zebranie i uporządkowanie wszystkich informacji, jakie posiada się o swoich klientach. Mogą być to dane z różnych źródeł, ale należy je klasyfikować w związku z cechami. Kiedy wiadomo już, jacy klienci korzystają z oferty firmy, warto zastanowić się, czy jest to odpowiednia grupa docelowa. Jeśli tak, kolejnym pytaniem jest, czy strona odpowiada ich wymaganiom i czy mogą się oni dzięki niej komunikować z firmą. Dobrze rozważyć też możliwość poprawienia konwersji na stronie i zastosowania odpowiednich kroków.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Grupa docelowa i profil Klienta a działania SEO – jak je dopasować?

  1. Eco pisze:

    A jak dopasować klientów i grupę, skoro nie wiem jaka będzie (zaczynam) – może być wiele wariantów

  2. @Eco – tutaj potrzebne są analizy, analizy i jeszcze raz analizy :)

  3. Marek K pisze:

    Określenie grupy docelowej jest kluczowe w prowadzeniu każdej strony, bardzo trudno jest tworzyć unikatowe treści, więc analiza i jeszcze raz analiza!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *