Strona główna » Publikacje » Czym jest Crawl Budget i Crawl Rate Limit w SEO?

Czym jest Crawl Budget i Crawl Rate Limit w SEO?

W świecie SEO istnieją pojęcia, które na pierwszy rzut oka niewiele mówią przeciętnemu użytkownikowi. Jednym z nich jest Crawl Budget. Co to takiego? Crawl Budget można na język polski przetłumaczyć jako budżet indeksowania strony www. No dobrze, ale o co właściwie w tym wszystkim chodzi?

Indeksowanie stron www – na co ma wpływ?

Strona internetowa firmy jest szansą na prezentację oferty i pozyskanie nowych klientów. Jeżeli myślisz, że samo stworzenie atrakcyjnej strony internetowej przyniesie Ci natychmiastowy zysk, to jesteś w błędzie. Aby użytkownik mógł na nią trafić, Twoja witryna internetowa musi znaleźć się w indeksie wyszukiwarki. Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest obecnie Google – to właśnie z niej najchętniej korzystają użytkownicy nie tylko w Polsce, ale też i na całym świecie.

Roboty Google każdego dnia skanują dostępne strony internetowe. Oczywiście, możesz im zabronić dostępu do zasobów, jednak przez to Twoja strona nie znajdzie się w indeksie, a przez to zamkniesz użytkownikom drogę dotarcia do niej. Warto zadbać o to, aby roboty miały jak największy komfort skanowania strony internetowej.

Roboty zapoznają się ze stroną internetową i na podstawie algorytmu tworzą ranking. Im wyższa pozycja w rankingu, tym większa liczba użytkowników odwiedzi stronę. Pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej mają się przyczynić do tego, aby znalazła się ona jak najwyżej w rankingu Google.

Co to jest Crawl Budget?

W artykułach dotyczących crawlingu można spotkać się z rozumieniem pojęcia Crawl Budget na dwa sposoby. Pierwszy z nich odnosi się do ilości skanowanych każdego dnia podstron składających się na konkretny serwis. Niektórzy twierdzą, że lepiej jest na problem spojrzeć z innej perspektywy, a mianowicie przez pryzmat czasu potrzebnego robotom Google na przeanalizowanie witryny. Takie ujęcie problemu daje szersze możliwości wdrożenia określonych działań, które przyczynią się do optymalizacji strony internetowej, przez co stanie się ona przyjaźniejsza dla robotów wyszukiwarki. Szczególną uwagę warto zwrócić, chociażby na przejrzystą architekturę treści.

Czy Crawl Budget dotyczy tylko rozbudowanych stron?

I tak, i nie. Nie da się ukryć, że problemy z indeksowaniem stron internetowych związane z błędami technicznymi zdecydowanie częściej można spotkać w dużych serwisach, takich jak na przykład portale newsowe czy sklepy internetowe oferujące na sprzedaż tysiące różnorodnych produktów. Jednak nie oznacza to, że administratorzy niewielkich stron ofertowych mogą spać spokojnie i zapomnieć o istnieniu Crawl Budget. Również i oni powinni zapoznać się z tym pojęciem. Zrozumienie tego, w jaki sposób działa i jak go optymalizować, może przynieść szereg korzyści.

Jakie elementy składają się na Crawl Budget?

Chcąc dobrze zrozumieć czym jest Crawl Budget, należy z bliska przyjrzeć się jego elementom składowym, wśród których wyróżnić można:

  • Crawl Rate Limit – to limit indeksacji. Crawling, gdyby nie był w żaden sposób kontrolowany, mógłby zaburzać normalne funkcjonowanie strony internetowej. Wysyłanie zbyt dużej ilości zapytań do strony, skutkowałoby przeciążeniem serwerów. Chcąc tego uniknąć, Google wprowadził właśnie Crawl Rate Limit – limit współczynnika indeksacji. Dzięki niemu boty wiedzą, ile stron mogą odpytać w ciągu sekundy i ile danych pobrać. Jeżeli chcesz zwiększyć limit, zadbaj o to, aby strona internetowa była zoptymalizowana. Korzystaj także z wydajnych serwerów.

  • Crawl Health – na podstawie tego wskaźnika weryfikowana jest szybkość odpowiedzi strony, pod uwagę są brane także błędy 5xx. Pamiętaj, że szybkość, z jaką ładuje się strona to niezwykle ważny aspekt nie tylko dla robotów, lecz również dla użytkowników. Gdy serwis będzie działał zbyt wolno, to jego współczynnik odrzuceń będzie wysoki,

  • Crawl Demand – aby wystąpiła podaż, musi być też popyt – podobnie jak w handlu. Unikalny content, aktualne informacje – każdy powiew świeżości będzie niewątpliwym plusem. Im aktualniejsze treści pojawią się w serwisie, tym korzystniejsze będą dla odbiorcy, a to dla botów Google niezwykle istotny aspekt.

Czy istnieje jakiś sposób na to, aby zwiększyć Crawl Budget?

Optymalizacja strony internetowej może się w realny sposób przyczynić do tego, że roboty wyszukiwarki Google będą potrzebowały mniej czasu na jej skanowanie i indeksowanie. Dzięki temu, w ciągu jednego dnia, zaindeksowanych będzie mogło być więcej podstron. Kwestię optymalizacji firmowej witryny internetowej warto zlecić specjalistom.

Możliwości w zakresie optymalizacji strony internetowej pod kątem zwiększenia Crawl Budget jest sporo. Warto zadbać między innymi o to, aby pozbyć się wszelkich zduplikowanych treści znajdujących się w obrębie jednego serwisu. Ogromne znaczenie będzie miało również wdrożenie prawidłowego linkowania czy usunięcie wszelkich stron z błędem 404. Jeżeli chcesz zwiększyć Crawl Budget zadbaj także o to, aby sprawić, by każda strona serwisu ładowała się szybciej.

Czas odpowiedzi strony – jakie ma znaczenie?

W przypadku takich gigantów jak Google łatwo jest zapomnieć, że każda, nawet ta najbardziej innowacyjna technologia, także ma pewne ograniczenia w działaniu. Roboty skanujące i indeksujące podstrony mają określone moce przerobowe. Jeżeli podstrony ładują się wolno, to automatycznie przekłada się to na ilość podstron skanowanych w ciągu jednego dnia. Zatem racjonalne wydaje się, że aby zwiększyć Crawl Budget, należy skupić się przede wszystkim na przyspieszeniu funkcjonowania serwisu.

Jakie czynniki mają jeszcze wpływ na budżet indeksowania strony?

Warto do tematu optymalizacji strony internetowej podejść w sposób kompleksowy. To oczywiste, że chcesz, aby Twoja witryna znalazła się jak najwyżej w rankingu wyszukiwań organicznych. Musisz zatem przyłożyć ogromną uwagę do SEO i procesów optymalizacyjnych, dzięki którym, roboty Google będą miały szansę na wydajniejsze skanowanie strony i jej indeksowanie.

Na jakie parametry warto zwrócić uwagę? Część z nich została już omówiona wyżej. Jak zatem wiesz, istotne czynniki to między innymi:

  • duplikaty treści (trzeba się ich pozbyć) – jeżeli sytuacja ze zduplikowaną w ramach jednego serwisu treścią będzie się powtarzać, wówczas jakość strony w oczach robotów znacznie spadnie,

  • szybkość ładowania podstron w ramach serwisu (wskazana optymalizacja) – to, z jaką szybkością ładują się podstrony można sprawdzić przy pomocy darmowych programów,

  • plik sitemap.xml (jeżeli go nie ma, to warto stworzyć, zwłaszcza w przypadku bardzo rozbudowanych stron internetowych),

  • prawidłowe przekierowania w ramach serwisu.

Nie musisz się znać na aspektach technicznych. Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób zoptymalizować działanie strony internetowej, skorzystaj z wiedzy i umiejętności specjalistów.

Na jakie problemy mogą natrafić roboty Googla?

Największym problemem, z jakim podczas skanowania stron internetowych mogą spotkać się roboty wyszukiwarki, jest niewłaściwa architektura serwisu, która uniemożliwia im sprawne przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi podstronami. Jeżeli nie zadbasz w odpowiedni sposób o prawidłową architekturę, wówczas wydłuży się czas, jaki roboty będą potrzebowały na dotarcie do konkretnej podstrony. Nawigacja w serwisie powinna być przejrzysta. Unikaj też duplikacji treści. Dzięki temu, że stworzysz mapę strony, roboty będą mogły trafić wszędzie tam, gdzie chcą.

Działania optymalizacyjne – czy warto w nie inwestować?

O tym, że optymalizacja strony internetowej może przełożyć się na konkretny wzrost zysków, przekonało się już wielu przedsiębiorców. Jeżeli i Ty chcesz, aby roboty Google przyjaźniejszym okiem spojrzały na Twoją witrynę internetową, zatroszcz się o to, aby spełniała aktualne standardy.

Wysoka pozycja w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania to szansa na to, że strona internetowa będzie odwiedzana przez wielu użytkowników. Chcesz wyprzedzić konkurencję i znaleźć się na podium? Zadbaj o to, aby roboty wyszukiwarki miały jak najlepszy dostęp do Twojego serwisu.

Udostępnij wpis:

1 myśl na “Czym jest Crawl Budget i Crawl Rate Limit w SEO?”

  1. Warto dodać, że zazwyczaj w trosce o crawl budget oznaczało się linki atrybutem nofollow, ale od marca 2020 ten atrybut może być ignorowany przez roboty Google. Niemniej nadal warto na to zwracać uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *