Czy warto budować własne zaplecze SEO?

Ostatnimi czasy w świadku SEO powrócił temat zaplecza – wielu pozycjonerów zabrało głos w tej sprawie, przedstawiając niekiedy skrajnie różne koncepcje na zaplecze SEO lub przekonując, że to rozwiązanie nie ma już przyszłości. Postanowiliśmy również (notabene ponownie) zabrać głos w tej sprawie i obiektywnym okiem sprawdzić, czy warto dziś budować zaplecze SEO.

Wcielmy się w rolę osoby, która rozpoczyna promocję strony w Google. Jednym ze sposobów pozyskiwania linów (zakładamy, że strona jest już zoptymalizowana i gotowa do linkowania) jest zdobywanie odnośników ze swojego zaplecza. Dzięki temu rozwiązaniu mamy kontrolę nad każdym linkiem, to my decydujemy, kiedy, jak i gdzie ma pojawić się odnośnik, czy ma to być link graficzny, czy też link ze stopki lub z podstrony/artykułu. Taka dowolność jednak ma swoją cenę – budowa zaplecza od podstaw, jego rozwój, podlinkowanie i w końcu utrzymanie to spore koszty których nie da się zlekceważyć podczas prowadzenia kampanii SEO.

Zaplecze SEO to duża swoboda i nadal bardzo efektywne rozwiązanie pozycjonerskie, ale także duże koszty. Tu warto zadać pytanie – czy faktycznie każda strona potrzebuje prywatnego zaplecza SEO? Jeżeli frazy, na które się promujemy są łatwe, wcale nie musimy inwestować ogromnej sumy pieniędzy na budowę i rozwój grupy stron zapleczowych (kwoty rozwoju znacząco wzrosły po zmianach Google – dziś zaplecze to pełnoprawne blogi, z unikalnym i ciekawym contentem a także solidnym profilem linkowym – to niestety kosztuje). Czasami lepszym pomysłem jest zakup artykułów sponsorowanych lub publikacja wpisów gościnnych z linkiem prowadzącym do naszej strony.

Sprawa jednak wygląda inaczej, gdy mówimy o kampanii SEO dla międzynarodowego portalu, sklepu oferującego duża ilość produktów z konkurencyjnej branży – wyobraźmy sobie promocję sklepu oferującego opony czy sprzęt sportowy bez własnego zaplecza SEO – byłoby to trudne zadanie, zważywszy na fakt, że konkurencja stawia duże ilości zaplecza.

Podsumowanie

Naszym zdaniem zaplecze SEO to nadal mocny punkt w świecie pozycjonerskim, ale zanim podejmiemy decyzję o budowie stron pod wskazany projekt, warto przekalkulować koszty. Czasami skorzystanie z wpisów gościnnych na zapleczu innego właściciela jest dużo lepsze, niż budowa stron od podstaw. Niemniej jeżeli planujemy długotrwałą promocję (nawet niewielkiego serwisu), warto pomyśleć chociażby o 1-2 stronach typu blog, które dodatkowo będą ściągać ruch na nasz serwis.

Jak widać, na tytułowe pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – w tym przypadku jest za dużo zmiennych, które sami musimy ustalić i to na ich podstawie zdecydować, czy budowa zaplecza SEO ma sens.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *