Strona główna » Publikacje » Czy istnieje szybkie pozycjonowanie stron? Sprawdź, jak przyspieszyć efekty działań SEO

Czy istnieje szybkie pozycjonowanie stron? Sprawdź, jak przyspieszyć efekty działań SEO

Coraz większy ruch w witrynie i idące za tym lepsze wyniki sprzedażowe to cel większości przedsiębiorstw działających w obszarze e-commerce. Można zatem zadać pytanie, jak skutecznie pozyskiwać klientów? Sposobów jest kilka, między innymi inwestycja w działania marketingowe – reklamy, umieszczane zarówno w tradycyjnych, jak i w nowoczesnych nośnikach przekazu. Popularne wśród administratorów stron internetowych są także kampanie SEO. Wysokie pozycje w rankingu naturalnych wyników wyszukiwania oczywiście nie wystarczą do tego, aby odnieść sukces w biznesie (trzeba mieć jeszcze ciekawą, konkurencyjną ofertę i ją w odpowiedni sposób zaprezentować), jednak mogą znacznie ułatwić osiągnięcie wyznaczonego celu. W niniejszym artykule skupimy się na tym, czym jest pozycjonowanie oraz od czego zależy szybkość pozycjonowania strony. Wskażemy także na te elementy SEO, które warto rozwijać, aby znaleźć się na jak najwyższych pozycjach w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron internetowych – co to takiego?

Jeżeli tematyka serwisów internetowych jest Ci choć trochę bliska, to doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że kolejność wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania nie jest w żadnej mierze przypadkowa. Z pewnością też zauważyłeś, że wystarczy nieco zmienić frazę kluczową wpisywaną w pole wyszukiwania, a otrzymasz nieco inne wyniki. Teoretycznie “buty damskie” i “obuwie damskie” znaczą dla człowieka to samo, jednak roboty wyszukiwarki mają na ten temat nieco odmienne zdanie i ranking stron internetowych na te dwa zapytania, będzie się różnił.

Można w tym miejscu zadać pytanie, od czego zatem zależy pozycja konkretnej witryny w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania? Są ścisłe reguły – roboty wyszukiwarki Google układając ranking, działają według algorytmu – sęk w tym, że jego założenia są tajemnicą ściśle chronioną. Owszem, administratorzy stron internetowych mogą liczyć na pewne wytyczne dotyczące tego, jakie minimalne wymagania powinna spełniać ich strona, aby zadowolić użytkownika. Pewną wiedzą na temat zależności rządzących hierarchią stron posiadają również specjaliści od pozycjonowania, którzy bazują w tej kwestii na swoim wieloletnim doświadczeniu.

Pozycjonowanie stron internetowych to rozmaite działania, które mają przełożyć się coraz wyższe pozycje witryn w rankingu. Nie chodzi tylko o to, aby jak najszybciej serwis znalazł się w TOP 10, tylko żeby zdobyte pozycje były stabilne. Pozycjonowanie zbyt agresywne, które opiera się wyłącznie na pozyskiwaniu nowych linków prowadzących do strony, może zakończyć się nałożeniem kary w postaci filtra.

Jak zmieniało się podejście do pozycjonowania?

W zamierzchłych czasach, gdy pozycjonowanie stron internetowych zaczynało dopiero raczkować, powszechnie stosowane były praktyki określane obecnie mianem black hat seo. Chodziło o to, aby jak najniższym kosztem sprawić, by strony szybko wyskoczyły na czołowe pozycje w rankingu organicznych wyników wyszukiwania.

W tym celu stosowano między innymi, takie praktyki jak:

  • Upychanie słów kluczowych – inaczej keyword stuffing. Słowa kluczowe mają sporą wartość, jednak ich nadmierne upychanie w treści, tylko po to, by zostały zauważone i odpowiednio zaklasyfikowane przez roboty, nie jest dobrym pomysłem i może przynieść mizerny efekt.

  • Treści o słabej wartości – thin content to temat rzeka. Na potęgę powstawały strony zapleczowe o praktycznie zerowej wartości dla użytkownika. Na szczęście, algorytm wyszukiwarki wyewoluował w taki sposób, aby wyłapywać takie treści i traktować je jako nienaturalne – obecnie, zamiast podnosić pozycję strony, mogą ją skutecznie obniżyć.

  • Systemy wymiany linków – dzięki wymianie linków strony miały szybko podnieść swoje pozycje w rankingu wyszukiwarki. Do pewnego momentu ta metoda była nawet skuteczna. Jednak w końcu Google postanowiło położyć kres tego typu praktykom, a strony korzystające z systemów wymiany linków zanotowały znaczące spadki w rankingu organicznych wyników wyszukiwania.

To tylko niektóre metody, chętnie niegdyś wykorzystywane w Black Hat Seo. Można w tym miejscu wspomnieć jeszcze o takich działaniach jak cloacking, automatyczne generowanie teksty, ukrywanie pewnych elementów w kodzie strony czy niejawne przekierowania. Z praktyk tych korzysta coraz mniej osób – możliwe, że dzięki nim wzrośnie szybkość pozycjonowania strony, jednak nawet, pojawią się efekty, to trzeba liczyć się z tym, że będą one krótkotrwałe.

Szybkie pozycjonowanie stron – czy zawsze będzie skuteczne?

To naturalne, że każdy przedsiębiorca chce, aby strona internetowa, na której prezentuje ofertę swojej firmy, jak najszybciej wyprzedziła konkurencję i znalazła się na kluczowych pozycjach w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania. Jednak podejmując próby pozycjonowania witryny, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że jest to proces długotrwały. Nie ma co się spodziewać błyskawicznych wyników. A jeżeli ktoś chce pokusić się o metody niedozwolone, to musi liczyć się z konsekwencjami. Jeżeli Google wykryje zakazane praktyki polegające na manipulowaniu pozycjami w rankingu organicznych wyników wyszukiwania, to w najlepszym przypadku, ukarze konkretną domenę filtrem (wyjście z niego jest możliwe, jednak trzeba w to włożyć sporo pracy), a w najgorszym – domena zostanie zbanowana, a co za tym idzie, przestanie w ogóle wyświetlać się w indeksie Google. Jeżeli masz do wyboru szybkie pozycjonowanie stron, a pozycjonowanie bezpieczne, to ta druga opcja będzie słusznym wyborem.

Black Hat SEO vs White Hat SEO

W zestawieniu Black Hat SEO i White Hat SEO zdecydowanie wygrywa to drugie. Można zastanawiać się nad tym, czy skoro zakazane praktyki przekładają się na spadek pozycji strony w rankingu w ujęciu długofalowym, to czy istnieje inny sposób na to, aby kampanie SEO uzupełnić o jakieś działania, dzięki którym szybkie pozycjonowanie stron stanie się możliwe i nie trzeba się będzie martwić o kary nakładane przez Google?

Z ratunkiem przychodzi White Hat SEO. Jest to zbiór wytycznych, z których skorzystać powinien każdy webmaster. Google w pełni akceptuje te metody i za ich stosowanie nie nakłada żadnych kar. Google chce, aby strony prezentowane w rankingu miały jak największą wartość dla użytkownika, a przy tym, by były przyjazne dla robotów. Jeżeli zatem zależy Ci na tym, aby Twoja witryna wspięła się na kluczowe pozycje w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania, to do strategii pozycjonowania warto włączyć również kwestie optymalizacji witryny. Jeżeli nie wiesz, na jakie dokładnie elementy zwrócić uwagę, pomoże Ci w tym audyt SEO – na podstawie jego wyników będziesz mógł zaplanować strategię optymalnego rozwoju swojej strony internetowej.

Praktyki WHS wspierające szybkość pozycjonowania strony

Stosując się do poniższych porad i wdrażając w życie zalecane praktyki dla webmasterów, masz szansę przyczynić się do tego, że Twoja strona internetowa będzie miała coraz lepsze wyniki w rankingu wyszukiwarki. A jak zapewne wiesz, im wyższe pozycje, tym większa widoczność i większa liczba użytkowników, którzy trafią do serwisu, aby zapoznać się z dostępną ofertą. Warto włożyć trochę wysiłku w stworzenie witryny zgodnej z wytycznymi od Google.

Sprawdź, czy strona została zaindeksowana

Możesz stawać na głowie, optymalizować witrynę do końca świata i wydawać ostatnie oszczędności na pozycjonowanie serwisu, jednak w przypadku, gdy strona nie zostanie włączona do indeksu, wówczas żadne z podejmowanych działań nie przyniosą żadnego skutku. Jak sprawdzić, czy strona została zaindeksowana? Masz kilka możliwości. Jedną z nich jest użycie operatora site:.

Poprowadź roboty za rękę

Może się wydawać, że roboty wyszukiwarki działające na podstawie zaawansowanego algorytmu, to stworzonka, które będą w stanie odnaleźć się nawet w najbardziej zagmatwanej strukturze strony. Jest jednak inaczej. Jeżeli nie zadbasz o prawidłową architekturę informacji w swoim serwisie i przyjazne linkowanie, wówczas Twoja strona nie ma co liczyć na wysokie pozycje. Chcąc zadbać o to, aby roboty wiedziały, którędy dotrą do wszystkich podstron w ramach serwisu, warto pomyśleć o stworzeniu mapy strony.

Postaw na wartościowe treści

Czasy, w których bezwartościowe treści przesycone kluczowymi wyrażeniami mogły korzystnie wpłynąć na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania, minęły bezpowrotnie. Teraz, jeżeli chcesz zaciekawić użytkownika i sprawić, aby Twoja witryna nabrała wartości w oczach robotów wyszukiwarki i by mogła liczyć na wysoką oceną, to musisz przyłożyć się do jakości contentu, który prezentowany jest w ramach serwisu. Regularnie publikuj merytoryczne artykuły – jakość liczy się tak samo, jak ich aktualność. Nie zapomnij także o atrakcyjnej formie graficznej. Zdjęcia i obrazy są mile widziane – jednak zanim umieścisz je na swojej stronie, sprawdź, czy ich licencja na to pozwala. Uzupełniaj także teksty alternatywne – dzięki nim roboty dowiedzą się, co jest na grafikach.

Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi

Jeżeli samodzielnie tworzysz treści na swoją stronę internetową i zależy Ci na tym, aby ich publikacja przekładała się na lepszą pozycję w rankingu, to nie zapomnij o optymalnym rozmieszczeniu wyrażeń kluczowych. Powinny znaleźć się zarówno w treści, jak i w nagłówkach. Rozważ też przyjęcie strategii długiego ogona. Nasyć treści nie tylko głównymi frazami o dużej konkurencyjności, lecz daj szansę mniej popularnym wyrażeniom. Ziarnko do ziarnka i zbierze się miarka.

Zadbaj o bezpieczeństwo

Ataki na niezabezpieczone serwisy w sieci, to niestety codzienność we współczesnym świecie. Użytkownicy niechętnie odwiedzają strony, które nie mają certyfikatu bezpieczeństwa, a i roboty wyszukiwarki nie przypisują takim witrynom zbyt dobrych ocen. Koszt SLL-a to nie jest zabójczy wydatek – warto rozważyć zakup certyfikatu, dzięki któremu Twoja strona będzie mniej narażona na ataki złośliwego oprogramowania.

To zaledwie kilka praktyk, o których warto pamiętać, chcąc postawić na szybkie pozycjonowanie strony. Podejmowane działania warto uzupełnić także o Wizytówkę Google, responsywny szablon strony (coraz więcej osób przegląda treści na urządzeniach mobilnych), wyeliminowanie błędów 404, uzupełnienie metatagów czy wybór optymalnego serwera zapewniającego szybkie i nieprzerwane działanie strony.

Udostępnij wpis: