Audyt UX strony – czy warto go wykonać?

Audyt UX strony – czy warto go wykonaćNawet doskonale zoptymalizowane strony pod kątem SEO, a także doskonała promocja i świetna oferta może nie prowadzić po kolei klientów odwiedzających stronę do dokonania konwersji. Czasami powodem są zaniedbania, które pojawiły się na etapie projektowania strony. Aby przekonać się czy strona zachęca klientów do jej odwiedzania, wypełniania formularzy kontaktowych czy też dokonywania zakupów wystarczy wykonać audyt użyteczności strony.

Na czym polega audyt użyteczności danej strony?

Strony uznawane za użyteczne to takie, które zachęcają klientów do skorzystania z danych usług i prowadzą do konwersji czyli najczęściej finalizacji usługi lub zakupów. Strony, które zaspokajają potrzeby klientów, a jednocześnie spełniają oczekiwania i cele właścicieli są w pełni użyteczne. O tym czy dana strona taka jest można przekonać się w prosty sposób stosując audyt UX. Pojęcie to jednak nie każdemu jest znane, więc warto go zgłębić. Otóż tego typu audyt polega na dokładnej analizie wszystkich elementów strony pod kątem ich dostosowania do potrzeb klientów. W przypadku, gdy pewne elementy są niewystarczające dokładnie wiadomo jak i dlaczego należy je zmienić.

Profesjonalny audyt użyteczności strony

Aby audyt użyteczności strony przyniósł zamierzone efekty zawsze należy poprosić o wykonanie takiej usługi profesjonalistów. Otóż jedynie osoby posiadające w tym zakresie spore doświadczenie będą mogły sprawnie i prawidłowo przeprowadzić audyt. Taka analiza UX strony zawiera zazwyczaj:

  1. Analizę ekspercką, która polega na wykonaniu analizy heurystycznej czyli zweryfikowania użyteczności strony według zasad tworzenia stron internetowych. Specjaliści dokładnie badają czy na stronie nie pojawiają się często spotykane błędy. Drugim krokiem jest tutaj wykonywanie wędrówki poznawczej polegającej na testowaniu najczęściej spotykanych wędrówek wykonywanych przez użytkowników na stronie.

  2. analizę zachowania użytkowników strony – chodzi tu o różne dane takie jak kliknięcia w scroll mapy czy też ruch gałek ocznych pozwalający na dotarcie do tego co rozprasza klientów .

  3. wykonanie makiet UX – makiety takie mają na celu ukazanie elementy i sektory strony, które wymagają przebudowania.

  4. przeprowadzanie testów A/B – testy takie polegają na stworzeniu dwóch wersji strony, a następnie wyświetlanie jej dwóm grupom użytkowników.

Bardzo ważne w przypadku przeprowadzania audytów użyteczności jest określenie narzędzi i możliwości jakie dostępne są w konkretnym przypadku.

Do najczęściej stosowanych rozwiązań zaliczyć można:

  • moderowane testy z użytkownikami – polega to na sprawdzaniu użyteczności strony poprzez testowanie i obserwowanie zachować użytkowników. Metoda ta pozwala na natychmiastowe podjęcie działań i dokładne zgłębienie problemu. Podczas całego testu moderator jest obecny przy klientach i na bieżąco może zadawać im pytania

  • niemoderowane testy z użytkownikami – testy przeprowadzane są bez moderatora, a więc zachowania użytkowników są bardziej naturalne. Rozmowa moderatora z klientami odbywa się dopiero po teście

  • badania ankietowe – przeprowadza się je najczęściej na początkowym etapie audytu

  • analiza eye tracking – jest to analiza polegająca na badaniu ruchów gałek ocznych. Umożliwia to dokładne zgłębienie zachowań klientów

  • paper prototyping – jest to przeniesienie wyglądu i struktury strony na papier w postaci specjalnie stworzonej makiety. Osoba uprawniona omawia wszelkie elementy strony z użytkownikami

  • card sorting – metoda ta stosowana jest na etapie projektowania serwisu i polega na badaniu postrzegania hierarchii elementów strony przez użytkowników

Przeprowadzenie audytu użyteczności strony pozwala właściwie rozpoznać problemy, a także prowadzi do polepszenia stopnia konwersji. Funkcjonalna i przyjemna w obsłudze strona spełnia oczekiwania klientów, a co za tym idzie zwiększa ich czas przebywania na stronie. Bardzo często gwarantuje to także częstsze finalizowanie usług lub zakupów. Stąd też warto zainwestować w profesjonalny audyt UX, gdyż jest to rozwiązanie pozwalające znacznie poprawić funkcjonowanie strony, a co za tym idzie zaspokojenie potrzeb klientów i tym samym osiągnięcie określonych celów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *