Strona główna » Publikacje » AMP – co to jest?

AMP – co to jest?

Accelerated Mobile Pages, w skrócie AMP, to jedna z funkcji, która została uruchomiona przez Google na początku obecnego roku. Od teraz właściciele stron za pośrednictwem Search Console mogą uruchomić usługę AMP dla swoich portali.

AMP nie spotkało się jednak ani z falą krytyki, ani z przychylnymi opiniami – ot kolejna usługa Google, która wymaga od userów znajomości języków HTMl i Javascript (AMP jest skierowane głównie do webmasterów zajmujących się budową stron). Prawdą jest, że niewiele osób wie, czym tak naprawdę jest rzeczony skrót AMP, dlatego postanowiliśmy przybliżyć Wam garść informacji na ten temat.

Accelerated Mobile Pages to funkcja, która dedykowana jest dla właścicieli stron statycznych, po jej uruchomieniu strona jest ładowana i pokazywana dla użytkownika niemalże natychmiast. AMP ma duży wpływ na wygodę przeglądania sieci a także czerpania informacji zawartych na stronach, którym skrócono czas renderowania do minimum. Samo AMP składa się z trzech elementów: HTML, JS i CDD. Całość składa się z bibliotek i własnych znaczników (co może sprawić trudność, zwłaszcza początkującym webmasterom).

Jak działa AMP i kto powinien skorzystać z nowej funkcji?

Strony do poprawnego załadowania wymagają obsługi przeglądarek internetowych. AMP współpracuje z każdą dostępną przeglądarką na rynku. Czas ładowania tradycyjnych stron HTML jest różny – czym portal jest większy (składa się z większej ilości klas i obiektów), tym więcej czasu potrzebuje przeglądarka do pobrania i interpretacji kodu. AMP narzuca pewne restrykcje związane z elementami budowy stron (można to uznać za bibliotekę obiektów, z której możemy korzystać podczas projektowania portalu) a także wykorzystuje wiele technicznych aspektów samych przeglądarek i serwerów. W rezultacie dzięki AMP znacząco skraca się czas ładowania stron. Ponadto strony obsługujące AMP są zapisywane w chmurze, tak więc ponowne ich odwiedzenie skutkuje natychmiastowym załadowaniem strony.

Kto może skorzystać z AMP? Dosłownie każdy, dla kogo kluczowy jest krótki czas ładowania strony. Problemem jest jednak fakt, że AMP to dosyć skomplikowany język programowania, który narzuca spore ograniczenia i wymaga poznania mechanizmów obsługi przeglądarek i serwerów (a także zamieszczenia stron na nowoczesnych i szybkich serwerach).

Podsumowanie

Accelerated Mobile Pages to nowa inicjatywa, która może w przyszłości stać się standardem budowy stron. Funkcja została opracowana nie tylko po to, aby skrócić czas oczekiwania na załadowanie strony, ale tym samym zmniejszyć współczynnik odrzuceń (zdaniem Google, jednym z początkowych czynników decydujących o tym, czy internauta zostanie na stronie jest właśnie dostępność portalu i czas ładowania). Jest to zdecydowanie dobry krok ku poprawieniu standardów budowy przyjaznych dla użytkownika stron. Problemem jest jednak brak odpowiedniej reklamy AMP a także duża złożoność samego stylu tworzenia stron przyjaznych dla AMP.

Zainteresowanych projektowaniem stron AMP i odsyłamy do oficjalnej specyfikacji Google: https://www.ampproject.org/docs/reference/spec.html

Udostępnij wpis:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *