Ambasador marki – kim jest i jakie reklamowe korzyści może Ci przynieść?
Spędzając czas w Internecie, coraz częściej słychać o takich osobach, jak Ambasador marki. Kim on jest dla firmy i dlaczego inwestycja w taką funkcję jest bardzo ważna? Informacje na ten temat można znaleźć w artykule.
Wśród popularnych błędów poznawczych, góruje między innymi efekt autorytetu. Jest to efekt, przez który decyzje i zachowania opierane są wyłącznie na autorytecie. Używa się go jako pozamerytoryczne argumentowanie, które ma wprowadzić drugą jednostkę w zakłopotanie i zwątpienie.
Dla ludzi słowo autorytetu często jest niepodważalne i boją się mu zaprzeczyć. Dlatego też markom zależy na tym, by zaprosić do współpracy osoby, które cieszą się ogromną popularnością i są autorytetem w jakiejś dziedzinie. Z takich osób właśnie powstają ambasadorzy marki.
Ambasador marki – kim jest i jakie są jego obowiązki?
Ambasador marki(firmy), to osoba (często publiczna, znana, lubiana i o ustalonej pozycji w środowisku marki), która pracuje na zlecenie danego podmiotu. Głównym zadaniem jest reprezentacja firmy/marki w pozytywnym świetle.
Ambasador marki powinien wykorzystywać swoją postać, autorytet i popularność, by zwiększyć świadomość marki i oczywiście podnieść przychody ze sprzedaży. Musi on uosabiać tożsamość korporacyjną w każdym aspekcie swojego życia. Wpływ na odbiór ma więc jego wygląd, zachowanie, moralność i wypowiedzi. Ambasador marki powinien sprawnie korzystać ze strategii promocyjnych, które pozwolą wzmocnić relację klientów z marką i powiększyć grono odbiorców.
Jeszcze do niedawna jako ambasadorzy występowali jedynie celebryci, teraz jednak coraz częściej są to również eksperci w danej branży. Oczywiście, osoba reprezentująca markę, powinna dobrze znać jej produkty.
Na czym polega praca ambasadora marki?
Wśród wymogów, które powinien spełniać dobry ambasador marki, są między innymi:
- Entuzjazm,
- Otwarcie na innych ludzi,
- Obecność w mediach,
- Duża liczba odbiorców,
- Znajomość marki,
- Dobry i reprezentatywny wygląd.
Natomiast ambasadorzy marki muszą wykonywać takie obowiązki jak:
- Reprezentowanie marki,
- Pomoc w tworzeniu treści,
- Udział w różnych wydarzeniach,
- Budowanie świadomości marki przez pozytywne opinie i marketing szeptany,
- Budowanie własnego autorytetu w branży,
- Pomoc w poznawaniu produktów i usług,
- Promocja marki.
Powyższe wymagania i obowiązki mogą być oczywiście modyfikowane, jednak jest to dość uniwersalny zestaw.
Jakie są korzyści pracy, jako ambasador marki?
Dbałość o reputację firmy – dobry i rozpoznawalny ambasador marki, nie tylko ją wspiera, gdy wszystkie dzieje się dobrze, ale w trakcie wizerunkowych kryzysów potrafi utrzymać dobrą opinię o marce i ostudzić emocje.
Ambasador ożywia produkty i usługi – dzięki temu, że produkt ma swoją twarz, to staje się bardziej ludzki i ludzie kojarzą go z daną osobą, z którą wiążą się pozytywne historie, co wpływa na większą chęć kupna.
Promocja w social mediach – ambasador dostarcza nową bazę odbiorców i dociera w miejsce, do których wcześniej marka nie była w stanie.
Zapewnia dobry marketing szeptany – odpowiednio skrojone rozmowy i przemycane dobrych opinii o produkcie do normalnych wypowiedzi to naprawdę potężne narzędzie marketingowe.
Wsparcie rozwoju firmy – utrzymywanie pozytywnego wizerunki i sprowadzanie nowych klientów wpływa na wyniki finansowe firmy i ich poprawę.
Zwiększony ruch na stronie – gdy ambasador marki używa swojego bloga, strony i opisuje, a także podlinkowuje stronę, to zwiększa jej rozpoznawalność. Tak samo działa to, gdy na stronie firma wspomina o znanej osobie i dzięki temu polepsza widoczność w wyszukiwarkach.
Ambasadorzy znanych marek – poznaj przykłady najlepszych
Niektóre marki kojarzą się tylko i wyłącznie z konkretnymi osobami. Budowanie wizerunku firmy na jednej osobie przez lata sprawia, że konsumenci nie wyobrażają sobie rozpadu tego duetu. Wśród polskich rozpoznawalnych ambasadorów marek są między innymi:
- Marek Kondrat (ING) – od lat występuje w reklamach banku. Ludzie często kojarzą go właśnie tylko z tym bankiem, a nie z innymi rolami, w które się wcielał.
- Ewa Chodakowska (KRUK) – reprezentuje nie tylko swoją markę, ale również luksusową biżuterię. Doczekała się nawet własnej kolekcji.
- Robert Lewandowski – piłkarz już od lat występuje w spotach tej marki zachęcając do korzystania z jej produktów.
- Kuba Wojewódzki – jego kontrowersyjne zachowanie wcale nie zniechęciło Play do współpracy z nim. Marka dobrze wykorzystuje jego wizerunek i przynosi to efekty.
Jak widać, ambasadorami marek mogą zostać osoby z różnych środowisk. Nie trzeba więc już tylko mieć statusu celebryty. Należy również reprezentować sobą coś więcej.
Jak współpracować z ambasadorem marki?
Odpowiednio zaprojektowana umowa jest bardzo ważna. Do najważniejszych należy opisanie, w jaki sposób marka ma być promowana i reprezentowana. Oczywiście nie może zabraknąć opisu obowiązków, a także określenie, jakiego zachowania ambasador powinien się wystrzegać i z jakimi produktami nie może się pokazywać.
W umowie należy również określić wynagrodzenie ambasadora, które będzie zależeć od jego rozpoznawalności i wpływu na konsumentów. Należy określić, czy jest to wynagrodzenie miesięczne, godzinowe, od ilości napisanych postów, zamieszczonych leadów, itd.
Jaka jest różnica pomiędzy ambasadorem marki a influencerem?
Choć może tak się wydawać, to granica między tymi osobami jest dość wyraźna. Ambasador wspiera markę na podstawie stałej umowy i wynagrodzenia. Natomiast influencer to osoba, która posiada sporo fanów i może wypowiedzieć się na temat produktu firmy, lecz nie zawsze musi to być opinia tylko pozytywna.
Jeśli firma może pozwolić sobie na zatrudnienie dobrego ambasadora marki, to powinna w to rozwiązanie zainwestować. Korzyści mogą być naprawdę ogromne i mierzalne.
Do tej pory myślałem, że ambasador marki i influencer to to samo, a jak widać różnica jest spora. Cel jest w sumie taki sam, a więc stworzenie reklamy nastawionej na konkretną grupę odbiorców. Ciekawy wpis.