SEO i menu strony – o czym pamiętać?

Projektując stronę internetową należy pamiętać o kilku ważnych zasadach, które przekładają się na UX portalu. Nie wszyscy jednak wiedzą, że obecnie czym przyjaźniejszy użytkownikowi portal, tym wyższy współczynnik konwersji i większa ilość wejść na stronę, co ma także przełożenie na SEO i zdobywanie wyższych pozycji. Google nie ukrywa, że nagradza strony, które są po prostu przyjazne internautom. Dlatego postanowiliśmy wspomnieć o elementach menu, które bardzo często są usuwane na drugi plan.

1. Menu w sklepie – lista kategorii/produktów – sklepowe menu powinno w pierwszej kolejności eksponować produkty lub kategorie z produktami.

2. Obowiązkowe pole kontakt – nie ważne, czy to blog, czy strona firmowa lub sklep online – należy zadbać, aby użytkownik chcący skontaktować się z właścicielem znalazł pole Kontakt. Optymalnie będzie wtedy, gdy w zasięgu jego wzroku pojawi się także numer telefonu.

3. Responsywność – menu dopasowujące się do urządzeń mobilnych to podstawa. Tak, jak RWD całej strony. Menu nie będzie więc tu wyjątkiem.

4. Kolorystyka menu – często odwiedzamy strony, które mają stonowane kolory i jaskrawe menu. Co bardziej przykuwa uwagę? Oczywiście, że różowe lub czerwone menu. A tak być nie powinno – użytkownik powinien skupić się na tekście/produkcie, nie na menu, które w przypadku jaskrawych kolorów będzie ciągle odwracać uwagę.

5. Górne menu – ogranicz je do minimum – wyświetlanie niepotrzebnych informacji w górnym menu strony (czy nawet menu głównym) to nie jest dobry pomysł. Dotyczy to niepotrzebnego odwracania uwagi i w wielu przypadkach zaśmiecania strony.

6. Menu w stopce – możesz powielić menu główne i wyświetlić je w stopce, ale tego nie rób. Wykorzystaj dolne menu, aby umieścić tam strony, które nie zmieściły się w menu głównym/górnym. Zwykle znajdują się tam mniej ważne linki typu regulamin czy faq.

7. Schodkowanie menu – prawdziwy rarytas, menu składające się z 3 lub 4 schodków. Dotrwanie do ostatniego i kliknięcie w finalny produkt graniczy z cudem. Unikaj tak rozbudowanych konstrukcji, gdyż z UX nie mają wiele wspólnego.

8. Kolejność przycisków w menu – spotkaliśmy się z przypadkiem, kiedy w menu sklepu pierwszym przyciskiem był Kontakt, drugim Regulamin a dopiero później strony z ofertą produktów i kategoriami. Stosuj odwrotną kolejność. Pierwsze od lewej powinny być strony, które mają zapewniać konwersję.

9. Menu ze stałymi polami – największy grzech podczas projektowania menu to zmiana pól wraz z przechodzeniem na inne podstrony. Internauta chce mieć ten sam zestaw pól w Menu na każdej podstronie.

10. Unikaj grafik w menu – grafiki są na straconej pozycji – tekst przeczyta robot, tekst jest czytelniejszy, tekst dopasuje się pod RWD. Pamiętaj o tym i nie napychaj swojego menu niepotrzebnymi obrazkami.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „SEO i menu strony – o czym pamiętać?

  1. Anton pisze:

    Dobrze zaprojektowane UX jest kluczem do sukcesu każdej strony internetowej. Źle zaprojektowana witryna jest w stanie wywołać irytację w użytkowniku, w efekcie czego zamyka daną stronę i raczej nigdy nie będzie chciał na nią powrócić. Bardzo fajna jest technika breadcrumb, dzięki czemu widzimy jak użytkownik porusza się po naszej stronie, widzimy kiedy się gubi i możemy poprawiać elementy stanowiące dla niego barierę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *