Raport z pozycjonowania strony – co powinien zawierać?

Właściciele firm dobrze wiedzą jak w dzisiejszych czasach ważne jest pozycjonowanie ich strony internetowej, jednak za tą wiedzą rzadko idzie w parze wiedza o tym jak dokładnie powinien wyglądać raport SEO, z ramienia firmy – której wszakże płacą. Choć jest to bardzo trudne do jednoznacznego określenia z ich strony – agencje SEO czy freelancer też często nie do końca wiedzą jak się z tym uporać. Starać się czy nie? Skoro przyznajmy szczerze – wielu klientów nawet nie zerka. Dzisiaj coś więcej na ten temat.

Rozwój branży – więcej narzędzi

Branża SEO nieustannie się rozwija, co za tym idzie – specjaliści od pozycjonowania mają do dyspozycji coraz więcej narzędzi, które pozwalają im świadczyć usługi jeszcze lepszej jakości, a klientom – na większą kontrolę ich poczynań bądź konkretnych wymagań wobec ich działań. Mimo tego wciąż wielu, o ile nie większość z nas porywa się na to, by pokazywać klientowi jedynie suche dane – które niekiedy nawet sporo mu nie mówią. Nie musi jednak tak być – raport pozycjonujący może być bardzo przyjazny do spisania, a równocześnie może być przydatnym kawałkiem wiedzy dla Klientów o ciężko wykonanej pracy.

Jak zrobić porządny raport SEO?

Absolutną koniecznością okazuje się raport przy którym nie trzeba się sporo namęczyć, bo generujemy go z panelu monitorującego frazy kluczowe (najlepiej jako PDF). To bardzo łatwa odpowiedź na najczęściej stawiane przez klientów pytania typu:

  1. Na jakich frazach będziemy się koncentrować w najbliższym okresie?
  2. Jakie frazy spadły, a które się podniosły?
  3. Co można działać w związku z frazami, które jeszcze nie są widoczne w Google, a na których zależy klientowi?

W raporcie pojawiła się jakaś anomalia? Napiszmy o tym! Następnie należy w naszym raporcie przejść do zaprezentowania ogólnej widoczności serwisu w raporcie SEO. Przyda się do tego narzędzie typu Semstorm, zrzut ekranu z dashboardu też jest mile widzianym raportowym „dodatkiem”. Każdą swoją propozycję warto wyjaśnić klientowi, który to może nie rozumieć, iż choć w odniesieniu do konkretnej frazy możemy nie uzyskać bezpośrednich rezultatów w postaci zwiększania pozycji na frazy kluczowe, to dzięki niej można pozytywnie wpłynąć na ogólną widoczność serwisu, a wcześniej wspomniane narzędzie może być mocnym sposobem na argumentację w tym kontekście. Edukacja Klienta w tym kontekście to dobra rzecz dla każdej ze stron.

Google Analytics – tak czy nie?

Bez względu na to, jaki ma się stosunek do działania związanego z Google Analytics warto podrzucić klientowi kilka screenów z tego narzędzia plus mile widziane są krótkie opisy tego, co na takowym zrzucie widać opisując przykładowo ile sesji zostało wygenerowanych przez użytkowników bądź ile wynosił średni czas trwania sesji. Można też dodać klientowi informacje o tym, jakie czynniki wpłynęły na wzrost bądź spadek ruchu organicznego.

Podsumowując…

Najlepiej przygotowany raport z pozycjonowania zawiera w pierwszej części omówienie zadań wykonanych za ostatni okres rozliczeniowy, natomiast w drugiej planowane przyszłe zadania z wyznaczonymi celami. Zakończenie raportu to wykaz pozyskanych odnośników, omówienie osiągniętych KPI i oczywiście – faktura.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „Raport z pozycjonowania strony – co powinien zawierać?

  1. Kilka razy współpracowałem z agencjami SEO nawet tymi dużymi. I każda jak ognia boi się podania w raportach jakichkolwiek szczegółów prac (np pozyskanych linków) tłumacząc się tajemnicą handlową. Wszędzie tylko same ogólniki i bełkot. A efekty w lesie..

  2. Zgred pisze:

    Dałbyś linka do mojego wpisu i do wpisu Łukasza Trześniewskiego 😉

  3. Bardzo przydatny artykuł. Krótko, treściwie i na temat :) Więcej takich artykułów poproszę :) Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *