Poprawne adresy URL – 10 przykazań!

Adres strony to nie tylko nazwa domeny (najlepiej chwytliwa, zawierająca anchor i krótka). W świecie SEO pod słowem URL kryją się także strony linków dla podstron. Tu zwykle zaczyna się problem – mnóstwo niezrozumiałych dla użytkownika zmiennych, niepotrzebne wyrazy, brak spójności, zbyt długie adresy i wiele więcej. To tylko kilka z licznych błędów, jakie popełniają twórcy stron, którzy projektują strukturę linkową portali.

Brak optymalizacji adresów URL to poważny błąd. Chodzi nie tylko o użytkowników strony, ale także o kwestie SEO. Te na szczęście pokrywają się z wymaganiami użytkowników. Poniżej prezentujemy 10 skutecznych porad, jak zapanować nad adresami URL w obrębie naszego serwisu.

  • Przykazanie 1 – adres URL musi być czytelny. Nie ma mowy, aby adres wyglądał tak: domena.pl/id_15897. Taki adres niewiele mówi, prawda? Lepiej zarówno dla robotów, jak i samego użytkownika wyglądałby adres opisujący skrótowo zawartość linku: domena.pl/poprawne-adresy-url.
  • Przykazanie 2 – adres URL musi być krótki. Związane jest to także z przejrzystością. Czym krótszy adres, tym bardziej czytelny. Czasami internauci wpisują ręcznie adresy do podstron. Ułatw im życie skracając adresy :)
  • Przykazanie 3 – ograniczaj ilość separatorów. Dzielenie słów i stosowanie bezmyślnie zbyt dużej ilości podkreśleń i myślników generuje same problemy. Spotykamy się z adresami typu domena.pl/ad-resy_url-zob_acz.html. Oczywiście lepiej i przejrzyściej będzie wyglądać wersja: domena.pl/adresy-url.html
  • Przykazanie 4 – jako separatorów używaj tylko myślników. Podkreślenia, dziwne numery i tym podobne znaki specjalne w adresach są niepotrzebne. Po pierwsze trudno się je zapamiętuje. Niepotrzebne separatory niszczą także przejrzystość adresu, dlatego ograniczajmy się do separatorów pod postacią myślników.
  • Przykazanie 5 – nie stosuj kapitalików. Chodzi o rozdzielanie w adresach dużych i małych liter. Niektóre skrypty pozwalają ukryć pod adresem domena.pl/AA.html inną treść, niż pod adresem domena.pl/aa.html. Problem polega na tym, że czytelnik bardzo szybko może pogubić się w takiej konstrukcji. Nie wspominając o robotach i wynikach wyszukiwania.
  • Przykazanie 6 – zachowaj hierarchię fraz kluczowych. Zasada jest prosta – najważniejsze frazy jak najbliżej głównej nazwy domeny (czyli do lewej strony). Oczywiście nie można przesadzać z ich ilością.
  • Przykazanie 7 – wykorzystuj w adresach nazwy kategorii. Dzięki temu ułatwiamy odnalezienie się w serwisie dla użytkownika. Tu jednak stosujmy zasadę ograniczonego dzielenia adresów. Zbyt wiele podkategorii wygeneruje za długi adres.
  • Przykazanie 8 – stosuj canonicale, zwłaszcza dla URLi generowanych z opcji sortowania czy filtracji. Dzięki temu dasz znać dla robotów, który adres jest główny i który należy indeksować.
  • Przykazanie 9 – optymalizuj słowa kluczowe w URL’ach. Niech pojawiają się najważniejsze frazy, ale nie przesadzaj z ich ilością.
  • Przykazanie 10 – nieistniejące adresu kieruj na stronę błędu 404. Ustawienie przekierowań na stronę 404 pozwoli na zatrzymanie użytkownika w serwisie.

 

Nie było tak trudno, nieprawdaż? Nie zapomnijcie tylko po skończonej optymalizacji adresów przekierować stare adresy na nowe – zmienione, pięknie wyglądające i zoptymalizowane pod użytkownika i roboty wyszukiwarek (kłania się przekierowanie 301).

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

6 odpowiedzi na „Poprawne adresy URL – 10 przykazań!

  1. g-lo pisze:

    Ja bym dorzucił jeszcze do tego nie stosowanie polskich liter w adresach url. Raz, że mało kto zapamięta nazwę, że były tam polskie znaki, a dwa, że szukajki mogą mieć problem z interpretacją takich znaków. Niby takie Google nie ma problemów z polskimi znakami w url ale … lepiej dmuchać na zimne :)

  2. Macko25 pisze:

    Niby wiadome wszystkim szczegóły, ale warto o nich pamiętać. g-lo nie wpadłbym na tą podpowiedź, a z drugiej strony tez nie wpadłbym na to, żeby dawać polskie znaki :)

    • Ja też bym nie wpadł. Jednak ludzie wpadają na takie i inne pomysły. Ostatnio na stronie Głosu Wielkopolskiego w zakładce kontakt znalazłem adresy mailowe zawierające polskie znaki. Thunderbird z nimi się poddał.

      Odnośnie głównego tematu – co zrobić jeśli adres, który nie spełnia tych reguł jest już podlinkowany w tysiącach miejsc? Załatwić ten problem przekierowaniem 301 i nie bawić się w zmianę tych linków?

  3. Dodam od siebie, że dobrym zwyczajem jest, aby długość adresu url nie przekraczała 115 znaków.

  4. MartaMagdalena pisze:

    Zawsze cenne i warte przypominania :)
    Mój sklep (abonamentowy) ma właśnie idiotyczną konstrukcję automatycznie tworzonych adresów i nawet już nie próbuję walczyć z nimi o ułatwienia w tej kwestii czy innych sprawach dotyczących SEO, bo wcale ich nie interesują moje sugestie i potrzeby, jako ich klienta.
    Wszystkie linki muszę wpisywać ręcznie.
    Toteż wkrótce zmienię platformę 😉

  5. Tadeusz pisze:

    No racja. Ja właśnie też walczę z klientem, który przyszedł i ma sklep z linkami typu: $#11222&9866 itp… Na dodatek linki długie, że hej..
    Teraz trzeba wszystko przerabiać, Tak to jest, ale gdyby nie to, to co by robili specjaliści od SEO?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *