Lekarze i apteki vs SEO – co można, a czego nie wolno?

W pewnych branżach nie można pozwolić sobie na dowolność, jeśli chodzi o działania promocyjne. Przede wszystkim jednak chodzi o medycynę – tam nigdy nie powinno się wybierać lekarza czy apteki w oparciu o strategie marketingowe, ale zawsze na podstawie kwalifikacji, kompetencji, doświadczenia, czy tak jak w przypadku aptek – zachęcanie do zakupu środków farmaceutycznych też nie jest specjalnie na miejscu. Jak to się ma w odniesieniu do pozycjonowania?

Działania SEO dla lekarzy i aptek

To dość poważny temat, bowiem nawet został uregulowany przez stosowne podstawy prawne. Mówią o one o tym iż (art. 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej) podmioty prowadzące działalność leczniczą mogą owszem przekazywać do wiadomości publicznej informacj o prowadzonej praktyce lekarskiej – jednak w żadnym wypadku takowe nie mogą mieć cech reklamy. Idąc dalej, odnośniki do pozycjonowania możemy znaleźć także zaglądając do Kodeksu Etyki Lekarskiej – wzmianka o zakazie reklamy jest tam nad wymiar oczywista.

Na kanwie tego wnioskuje się, iż:

  • opinia zawodowa lekarzy może być tworzona wyłącznie w oparciu o wyniki pracy,
  • reklama w środowisku medycznym jest zabroniona,
  • nie zalecane jest stosowanie przez lekarzy wizerunku własnego do celów komercyjnych.

Spójrzmy jeszcze na to, jak się to ma do branży aptekarskiej – otóż podstawa prawna dotycząca zakazu promocji aptek znajduje się w art. 94a w Ustawie z dnia 6 września 2001 r.

Tutaj również nie ma miejsca na wątpliwości, bowiem jeśli chodzi o pozycjonowanie aptek obowiązuje całkowity zakaz reklamy:

  • aptek,
  • punktów aptecznych,
  • prowadzonej przez nich działalności.

Dozwolone są jedynie informacje o lokalizacji i godzinach otwarcia, które nie są uznawane przez prawo jako formę reklamy.

Zatem: jak się promować i czy w ogóle można?

Zakaz reklamy jest zakazany, natomiast nie zakaz zwiększania widoczności w sieci, który wcale nie musi być w formie promocji – a wtedy też nie będzie niezgodny z prawem, dlatego apteki czy też prywatny gabinet lekarski mogą pozwolić sobie na podpisanie umowy na pozycjonowanie z firmą SEO i czerpać z tego korzyści.

O jakich dokładnie działaniach mowa?

  • Publikowanie tylko i wyłącznie tekstów informacyjnych, ale uwaga – nie mogą one pod żadnym pozorem nakłaniać do skorzystania z usług danego gabinetu czy też zakupu farmaceutyków w konkretnej aptece.
  • Przygotowywanie artykułów eksperckich zawierających wiarygodne informacje dotyczące porad co do zdrowia i urody – konkretne produkty czy usługi mogą być w tym kontekście przedstawiane jako produkt wspierający w danej dolegliwości, nie można jednak nakłaniać do jego zakupu.
  • Budowanie wizerunku w sieci i pozycjonowanie lekarzy poprzez obecność na portalach branżowych.

Najważniejsze jednak jest to, by stawiając na SEO w celu poprawy widoczności strony branżowej o tak specyficznym charakterze dobierać odpowiednio słowa kluczowe i tworzyć treści informacyjne, nie reklamowe. Co jest dobrą praktyką, gdyż jak wiadomo wysokie miejsce w rankingu Google wcale nie musi przynależeć artykułom o typowo reklamowym charakterze.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozycjonowanie stron i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Lekarze i apteki vs SEO – co można, a czego nie wolno?

  1. Teoria jedno, praktyka drugie. AdWordsy są zapchane reklamami lekarzy chyba wszystkich specjalności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *