Strona główna » Publikacje » Koszty marketingu internetowego – trudne wyceny SEO

Koszty marketingu internetowego – trudne wyceny SEO

Wycena usługi – bez względu na branżę nie należy do łatwych zadań. Szczególnie ciężkim tematem okazuje się w odniesieniu do branży SEO – choć dzisiaj już bardziej mierzalnej niż kiedyś to jednak jeśli chodzi o przygotowanie odpowiedniej oferty nie takiej łatwej jak to się większości klientom tych usług wydaje.

Wycenienie usługi SEO – jak to wygląda w praktyce?

Aby lepiej, bardziej, głębiej zrozumieć mechanizm, który pozwala wycenić koszty promocji w internecie trzeba pochylić się nad tematem typów usług oraz tego w jaki sposób będą wyceniane. Chodzi o to, by spojrzeć na różne modele – każda firma wycenia w różny sposób, korzystając z różnych modeli i to koniecznie trzeba rozważyć.

1. Jeśli masz do czynienia z usługą traktowaną jako ściśle określony produkt sprawa jest prosta bo jest to powtarzalny proces, a cena jest stała. Można to ładnie określić na podstawie kampanii AdWords na konkretne słowa kluczowe, w konkretnej ilości i konkretnej cenie.

2. Jeśli chodzi o pewien sposób skalowania usługi, a cena za jednostkę jest stała, wtedy wycena odbywa się na podstawie np. publikacji artykułu na wybraną ilość słów kluczowych z linkiem. Gdy Klient chce więcej takich artykułów – zwyczajnie cenę się ustala mnożąc je przez ilość.

3. Gdy mamy tzw. cenę na widełkach – takowe widełki podajemy klientowi, by wiedział z jaką kwotą o najniższym i najwyższym nominalne może mieć do czynienia, na jaką się przygotować. Wtedy będzie mógł mniej więcej określić o jakiej cenie będzie mowa.

Gotowe cenniki na koszty SEO – czy są one dobrym rozwiązaniem?

Ile kosztuje ta usługa? Klienci uwielbiają to pytanie, a także uwielbiają dostawać na nie konkretną odpowiedź, co oczywiście z drugiej strony medalu nie jest takie proste z racji specyfiki branży z jaką mamy do czynienia – SEO to nie produkt w pudełku, dlatego ceny SEO nie mogą być takie, jak za takie wyroby. Stąd wydaje się, że mimo wszystko gotowe cenniki w tej branży nie są dobrym rozwiązaniem.

Dlatego – jeśli mimo wszystko w odpowiedzi na potrzeby Klienta zdecydujecie się swoje ceny pozycjonowania umieścić w formie cennika – niech nie będzie to „sztywny” cennik, ale trzeba gdzieś podkreślić, że jest on jedynie pewnym punktem wyjścia, a szczegóły będą dopracowywane w ramach omawiania indywidualnej oferty – to działa na zasadzie wilk syty i owca cała.

Zawsze trzeba podkreślać, że do każdorazowych działań SEO konieczne jest przeprowadzenie audytu strony internetowej, który w najlepszy sposób wyznacza kierunek działania. Trzeba mieć cały czas w głowie to, że Klienci nie są zwykle specami ani od marketingu internetowego ani pozycjonowania. Gdyby tak było, nie przychodziliby z prośbą o tę usługę. Trzeba być wyrozumiałym i konkretnym.

Zatem jak wycenić, by nie być stratnym?

Niestety nie ma złotego środka. Na każde pojedyncze zlecenie wpływa zbyt wiele szczegółowych czynników, a ryzyko rynkowe jest zawsze. Może czasem lepiej zapytać, jakim to budżetem dysponuje sam Klient i na tej podstawie powiedzieć mu, co możemy w ramach takiej kwoty mu zaproponować?

Udostępnij wpis:

2 myśli na “Koszty marketingu internetowego – trudne wyceny SEO”

  1. Myślę, że przede wszystkim ważny jest wstępny audyt. Dopiero po takim audycie możemy wiedzieć ile pracy nas czeka. Będziemy wróżyć z fusów dopóki nie dowiemy się czy strona nie ma kar od Google, czy jest już zoptymalizowana, jakiej jakości są linki prowadzące do niej, jaką ma konkurencję, etc. Ilość pracy jaką należy włożyć w pozycjonowanie w dużej mierze determinuje ostateczną wycenę, która trafia do klienta.

    Ale z ostatnim akapitem się w stu procentach zgadzam 😉

  2. Do tych dwóch wymienionych parametrów dodałbym jeszcze jeden, a mianowicie konkurencyjność słowa kluczowego. Korzystając chociażby z narzędzia od Google (Planer Słów Kluczowych) mamy oprócz średniej ilości wyszukań również konkurencyjność i średnią stawkę CPC. Jedno słowo może mieć 1 tys. wyszukań i stawkę 0,5 zł, a inne z tą samą ilością wyszukań stawkę 3 zł. Dotyczy to prognoz w kampaniach reklamowych, ale wskazuje także na atrakcyjność słowa w opinii reklamodawców i marketerów, więc jest cennym wyznacznikiem przy wycenie działań SEO.

Komentarze zostały wyłączone.