Strona główna » Publikacje » Jak uniknąć porzuconych koszyków? Optymalizacja e-commerce

Jak uniknąć porzuconych koszyków? Optymalizacja e-commerce

Porzucone koszyki to zmora każdego właściciela sklepu internetowego. Nie można bagatelizować zjawiska porzucania koszyków – jeżeli odsetek jest zbyt duży, warto przyjrzeć się samej strukturze koszyka i procesowi zamówienia. Poniżej przedstawimy kilka najczęstszych powodów, które wręcz zmuszają do opuszczenia koszyka bez finalizacji płatności. Co gorsza, błędy dotyczą także przypominania o porzuconym koszyku czy wręcz nagabywania użytkownika do tego, aby wrócił i zapłacił za zakupy.

Jak podają statystyki opublikowane przez Baymard Institute, aż 68% klientów porzuca koszyki w sklepach internetowych. To duży problem dla segmentu e-commerce.

 

Najczęstsze błędy i powody porzucenia koszyków:

  • Ukryte koszty pojawiające się dopiero po dodaniu produktu do koszyka – zwykle dotyczy to kosztów przesyłki lub ukrytych kosztów za płatność online (chociażby za Transferuj, które daje możliwość przerzucenia prowizji na Klienta).
  • Brak dostatecznej ilości opcji wysyłki – obecnie dużym brakiem w wielu sklepach jest wysyłka do Paczkomatów. Brak kuriera, brak opcji wysyłki za pobraniem – to tylko niektóre wysyłkowe powody porzucania koszyków.
  • Brak dostatecznej ilości kanałów płatności – nastawianie się tylko na przelewy bankowe to zły pomysł. Wiele osób woli skorzystać z natychmiastowego przelewu, który wysyła pieniądze za darmo i to w kilka sekund, bez konieczności wypełniania druczków czy ręcznego przechodzenia na stronę banku.
  • Brak możliwości edycji koszyka i produktów znajdujących się w koszyku
  • Konieczność założenia konta, aby sfinalizować transakcję
  • Konieczność potwierdzania zakupu przez e-mail – to duży problem, często maile trafiają do spamu, przez co sklep traci klienta.
  • Brak protokołu HTTPS – coraz więcej osób zwraca uwagę na obecność tego protokołu podczas podawania swoich danych. Brak HTTPS może sugerować brak dostatecznej ochrony danych ze stroiny sklepu, a to już problem.
  • Niedociągnięcia na stronie – niedziałający przycisk zamówienia, zamiast finalizacji – powrót na stronę główną i wiele więcej – to tylko przykłady błędów, które uniemożliwiają finalizację zakupów.

 

Niestety wiele sklepów nadal ma większe lub mniejsze braki w zakresie koszyków. Warto podjąć się optymalizacji, aby ułatwić zakupy klientom i tym samym zwiększyć zyski, obniżając współczynnik porzuconych koszyków.

Udostępnij wpis:

3 myśli na “Jak uniknąć porzuconych koszyków? Optymalizacja e-commerce”

  1. Wątpię, że brak protokołu ssl wpływa na porzucenie koszyka w sklepie. Sporadyczne przypadki mogą się co prawda zdarzyć, większość sklepów oferuje możliwość zakupów bez zakładania konta gdzie trzeba podać tylko podstawowe dane potrzebne do wysyłki.

    Ukryte koszty … Prawo obecnie wymaga podanie wszystkich kosztów w widocznym miejscu np. w zakładce koszty dostawy itp.

    Dorzuciłbym jednak do tego nieintuicyjną strukturę sklepu i kolor przycisku Zamawiam i płacę jak innych elementów sklepu przez co jest mało widoczny. Innym elementem porzucenia koszyka może być wolne działanie strony np. niedostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych przez co samo finalizowanie zamówienia jest masakrycznie problematyczne itp. Przyczyn jest wiele.

  2. W procesie robienia zakupów, gdy musimy podać własne dane personalne bezpieczeństwo zaczyna grać rolę. Widzę, że brak w slugu https zapala klientom czerwoną lampkę. Po prostu sklep taki nie dba o klienta już na etapie składania zamówienia, co dopiero potem…

  3. Czasem koszty wysyłki i płatności są tak opisane że lepiej wrzucić produkty do koszyka i sprawdzić ile tych wszystkich kosztów będzie naprawdę.

Komentarze zostały wyłączone.